Arrangemang

Bild: Wang electronics

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Spelkultur för alla #6 (West pride-special)

Publicerat 9 juni 2015 | Av |

Transnördar och queera dataspel och säsongsavslutning. Framtiden för spelkulturen är ljus – om vi gör den ljus!

I denna säsongsfinal för vårens Spelkultur för alla blickar vi framåt: var finns de stigande stjärnorna på den inkluderande spelhimlen? Hur kommer de närmaste årens spelkultur se ut, och kanske viktigast av allt: vilka möjligheter har du att vara med och forma den?

Under våren har vi skärskådat några av dataspelsvärldens mörkare sidor, för att visa på hur rasism, sexism och elitism hindrar människor från att känna sig välkomna i den. Men minst lika viktigt är att lyfta fram allt hoppfullt och konstruktivt som sker. För att avrunda våren vill vi därför dela med oss av våra främsta framtidshopp – spel, personer och gemenskaper som bryter ny mark eller arbetar för en bredare och mer välkomnande spelkultur.

Förutom nyskapande spel och utvecklare kommer vi bland annat prata om hur den normkritiska gemenskapen växer och mobiliserar sig på nätet, med grupper som “Isis, en samlingsplats för nördfeminister”, “En grupp för jämställdhet i spelkulturen” och “Gaming for Everyone”. Vi lägger också fokus på hur okonventionella speljournalister bidrar till att vidga samtalet kring spel, liksom själva idén om vad ett spel är eller bör vara.

Extra: utökat spelkultur för alla kl 16-18

Vi börjar prata klockan 18 som vanligt, men med anledning av West Pride har Stadsbiblioteket Dynamo utökat detta avsnitt av Spelkultur för alla. Vi börjar då ett par timmar tidigare med öppet hus med provspelning av spel med fokus på transpersoner och andra icke-normativa identiteter. Kom och häng, testa spel speciellt utvalda av Siri och Kjell och diskutera dina erfarenheter med oss och andra entusiaster. Dynamo bjuder på fika och spelkonsoller finns på plats – det enda du behöver ta med dig är din nyfikenhet!

Spelkultur återvänder hösten 2015!

Och inte nog med detta – till hösten återvänder Spelkultur för alla med fyra nya avsnitt, laddade med nya idéer om hur spelkulturen kan bli mer inkluderande. Vi pratar till exempel om hur spel skildrar maskulinitet och mansroller, och vi lyfter fram spel som behandlar kärlek, romantik och sex på normbrytande sätt. Vi kommer också ägna ett avsnitt åt spelskapande, där du som deltar kan lära dig skapa ditt eget berättande spel. Som vanligt ger vi en rak vänster till den sexism, rasism och elitism som hindrar människor från att känna sig välkomna i spelvärlden.

Varmt välkomna då, men först: kom och fira våren och framtidshoppet med oss den 11 juni!
Tid: 16.00 – 18.00 + 18.00 – 21.00