Arrangemang, Skönlitteratur, Stadsbiblioteket Dynamo

Smygstarta bokmässan på Stadsbiblioteket Dynamo

Publicerat 21 september 2012 | Av |

Inför Bok & Biblioteksmässan i Göteborg nästa vecka så har vi bjudit in bokförlaget X publishing. Hanna Larsson är förläggare och Karin Mossed redaktör. Här svarar de på några frågor om förlagsbranschen och framförallt de två författare som också besöker Stadsbiblioteket Dynamo den 26 september kl. 17.

Hanna Larsson som är X Publishings förläggare var med och grundade förlaget 2007 medan Karin Mossed kom in som frilansare 2009. Som förläggare har Hanna det övergripande ansvaret för utgivningen, medan Karin i mångt och mycket fungerar som projektledare för de manus förlaget antar. Men precis som på alla små arbetsplatser blir det ofta så att man gör allt, oavsett formell roll. Bägge packar paket, redigerar manus, tecknar avtal, framställer marknadsföringsmaterial, lägger bokkalkyler med mera.

De två författare som följer med  X Publishing till Dynamo nästa vecka är Isabella Nilsson och Felicia Stenroth. Isabella Nilsson har skrivit romanen Verklighetsprojektet som utspelar sig i Västra Götaland. När jag läste romanen så påminde den mig om filmen The Truman Show. Huvudpersonen lever i en verklighet som följs av en panel som nästan regisserar verkligheten och försöker hjälpa huvudpersonen på rätt spår. Ibland har jag svårt att hänga med i handlingen eftersom den i stora delar utspelar sig i huvudpersonens huvud. Det är en intressant blandning av verklighet och fantasi.

Vad var det hos Isabella Nilssons roman som ni fastnade för
på förlaget?

Allt! Någon jämförde Verklighetsprojektet med Sonja Åkesson och Kristina Lugn och det ligger något i det. Precis som de gjorde och gör, använder Isabella Nilsson sin humor och ett fenomenalt språk för att sätta fingret på livets mörka sidor.

I beskrivningen av ert förlag så står det att ni publicerar
crossover litteratur, vad betyder det?

Det här är en sorts litteratur som först och främst struntar i bokbranschens vanliga åldersindelning. Vi ger rätt och slätt ut böcker som är riktigt bra. Vår utgivning som helhet vänder sig till både unga och vuxna.

MIX- förlag är ett Bonnierförlag som också ger ut crossoverlitteratur. Vad är det för skillnad på er utgivning och Mix-förlags utgivning?

Mix är fortfarande så pass nya att skillnaderna inte är helt utkristalliserade än. Men en reflektion är att Mix tycks ge ut en hel del fantastik, medan vår utgivning tenderar att hamna inom genren realism. Men det finns undantag, vi ger ju ut Pretty Monsters av Kelly Link till exempel! Säkert påverkas utgivningen av vår personliga smak.

Det talas en del om crossoverlitteratur nu och fler och fler upptäcker vad begreppet innebär. Är det så att denna typ av litteratur ligger i tiden och i så fall varför, tror du?

Crossoverbegreppet börjar få fäste i Sverige nu, det har länge varit lite otydligt vad man menar med det. På biblioteken finns ju ämnesordet ”unga vuxna” sedan rätt många år tillbaka, och många bokhandlar har hyllor med samma eller liknande namn. Som vanligt tar vi i Sverige gärna efter USA och Storbritannien. Tanken med vår användning av crossoverbegreppet är att flera ålderskategorier ska kunna ha behållning av att läsa en bok med den etiketten.

Den andra författaren som besöker oss i nästa vecka är Felicia Stenroth som debuterar i höst på ert förlag. Romanen har inte hunnit komma ut till bokmässan. Kan ni avslöja något om boken ändå?

Självklart, och vi kommer faktiskt att ta med oss några exemplar till både Dynamo och själva Bokmässan så att man kan förhandsköpa. Bilder som inte angår mig är en stark roman om en ung kvinna som återvänder till sina rötter, några år efter att hon lämnat dem. Läsaren kommer att få möta en väldigt speciell karaktär, egensinnig. Läs gärna ett smakprov.

Den 26/9 kl. 17 när ni besöker Stadsbiblioteket Dynamo så kommer ni även att tipsa om hur man gör för att bli utgiven. Har du något tips för unga skribenter som ni kan dela med dig av redan nu?

Skriv om och om igen. Skicka manus till vänner och bekanta, be om ärlig feedback. Leta efter förlag som ger ut just den typ av böcker du själv tycker speglar ditt skrivande. Och om du får en refusering – tänk då på att många stora författare refuserats flera gånger innan de debuterat. Skrivandet handlar mycket om tålamod och envishet. Och om du skulle få ett refuseringsbrev med ett längre omdöme betyder det att förlaget tycker att du kan skriva, och att de vill läsa mer av dig. Något sådant skriver de inte för att vara artiga. Så, kort och gott: ge inte upp!

Onsdag 26 september klockan 17 kommer förlaget X Publishing och författarna Isabella Nilsson och Felicia Stenroth till Stadsbiblioteket Dynamo. Dessutom ger förlaget vägledning i hur man blir publicerad och ger tips för ditt eget skrivande.