Barnböcker, Skönlitteratur

Detalj ur omslaget till "Sally Jones". Bonnier Carlsen förlag.

Sex tusen tredjeklassare i Göteborg får en bokgåva

Publicerat 1 november 2015 | Av |

För fjortonde året i rad får alla barn i Göteborg som går i årskurs tre två böcker i present: en återkommande Läsdagbok och en för året exklusivt utvald titel. Årets bok heter Legenden om Sally Jones och är skriven av Jakob Wegelius. Böckerna delas ut under festliga former runt om på stadens bibliotek under vecka 46, som är den Nationella Barnboksveckan.

En olycksalig natt, med tropiskt oväder, föds en gorillaunge djupt inne i den afrikanska regnskogen. Jakob Wegelius står bakom den spännande och gripande äventyrsboken om Sally Jones, som gorillaungen kom att heta.

Det är en rafflande berättelse som växer fram i den 108 sidor tjocka boken, som är ett mellanting mellan en bilderbok och kapitelbok. Varje sida i boken har en illustration där texten på ett fint sätt smälter in i den aktuella bilden. Illustrationerna är både fantasieggande, humoristiska och dramatiska. Tidsmässigt anknyter de till 1910-tal. Jag verkligen njuter av bokens alla siduppslag och bläddrar ivrigt vidare för att få veta fortsättningen på det drama där Sally Jones är huvudperson.

Äventyret utspelar sig på olika kontinenter i världen. Med start i Afrika, fortsätter berättelsen i bland annat Istanbul, Ungern, Borneo, Singapore, San Fransisco och New York. Vi får följa en Sally Jones som ömsom är en djupt olycklig och ömsom en lycklig och levnadsglad gorilla. Det är svårt att inte bli berörd av Wegelius berättarteknik och hans fascinerande sätt att skapa detaljrika och talande bilder.

Legenden om Sally Jones, som du med fördel kan låna på Stadsbiblioteket, är lite av en allåldersbok. Både ung och gammal kan lätt ta till sig den gripande äventyrsboken, där händelserna går slag i slag.

Jakob Wegelius, som både skrivit och illustrerat Legenden om Sally Jones, blev 2008 mottagare av Augustpriset, i kategorin bästa barn- och ungdomsbok. Den fristående fortsättningen, Mördarens apa, blev även den belönad med Augustpriset då den utgavs förra året.

Boken har valts ut genom en referensgrupp av barnbibliotekarier och pedagoger. Inför bokutdelningen bjuds alla lärare i Åk 3 in på fortbildning för att fördjupa arbetet kring boken med sina elever. Bokgåvorna möjliggörs genom medel från Göteborgs Stads Kulturnämnd tillsammans med Statens Kulturråd. Genom bokgåvorna vill Göteborgs Kulturnämnd ”betona bokens betydelse för barns möjlighet att utveckla fantasi och språkförmåga vilket är nödvändiga färdigheter för att kunna hävda sina åsikter och rättigheter.”