Barnböcker, Boktips

Detalj ur omslaget till "Decelerate Blue" av Adam Rapp. Paw prints.

Serier och manga för barn och unga

Publicerat 11 juni 2018 | Av |

Vi blir fler och fler som hittar till seriehyllorna, och det är ju roligt! Men missa inte att biblioteken även har en hel del serier för både barn och ungdomar (och som inte sällan passar alldeles utmärkt även för vuxna att läsa). Se själv eller tipsa någon du känner som är sugen på att läsa mer serier!

Här är några som kommit in på bibliotekens hyllor i vår:

Decelerate blue av Adam Rapp är vårens snyggaste dystopi, med skarpa och hårda linjer som passar bra ihop med den skarpa och hårda verklighet som beskrivs. Angela lever i en nära framtid där hastighet och effektivitet är allt, till och med språket har kortats ner för att vara tidseffektivt. Angela vantrivs, och hittar till en underjordisk koloni där det bor andra ungdomar som vägrar delta i hastighetshetsen; de vill göra revolution genom att umgås, läsa och tänka efter. Men livet i kolonin är också farligt, och myndigheterna är dem på spåren. Ett måste för alla dystopi-fans.

Om Decelerate blue är en hård dystopi, så är mangan Giant Spider & Me av Kikori Morino en mjuk sådan. Flickan Nagi lever ensam i en post-apokalyptisk värld, men finner en oväntad vänskap med en jättespindel. Spindeln flyttar in till Nagi och efter det är de oskiljaktiga; boken handlar både mycket om maten som de lagar tillsammans (albumet innehåller recept till allt de lagar!), men också om att våga saker som känns okända och läskiga, och att vänskap kan komma i oväntade former. Jag vill både äta mig mätt på samma mat som Nagi och Asa, och se hur det går för dem i kommande del.

Linda och Valentin – ett hyllningsalbum (Pierre Christin) är en fristående uppföljare på den franska rymdserien som tecknats mellan 1967-2013. Linda och Valentin är rumtidsagenter år 2720, som färdas genom galaxer och tid, för att förhindra katastrofer som kan komma att påverka framtiden. Färgstarkt, fartfyllt och händelserikt! Passar från 8-9 år och uppåt. För de som inte kan få nog finns även ”extra”-albumen Minnen från framtiden och Jakolussens rike. Givetvis har vi även albumet och filmen som kom ut förra året; Valerian and the city of a thousand planets (Valerian: De tusen planeternas rike), till utlån.

Plus: Missa inte utbudet av olika typer av action- och fantasyserier som blandar superhjältar, övernaturliga krafter och livsviktiga vänskapsband tillsammans med massor av humor. De funkar ofta bra för dig som är 12-13 år och uppåt, och gillar att läsa på engelska. Till exempel The Unbeatable Squirrel girl av Ryan NorthMoon Girl and Devil Dinosaur av Brandon Montclare, Ms. Marvel av  G. Willow Wilson och Lumberjanes (flera författare).

Liza Palmgren, Lundby bibliotek