Arrangemang, Barnböcker

Plingeliplång och Felix K hälsar på barnavdelningen i september.

Septemberprogrammet för barn på Stadsbiblioteket

Publicerat 2 september 2014 | Av |

September på barnavdelningen på Stadsbiblioteket bjuder bland annat på hemlig klubb, skrivarkurs, musik-, sång och sagostunder. Allt är gratis såklart.

Vicke Vire 2–8 mån

Varannan tisdag 2/9–9/12 kl 11

Vi sjunger, ramsar och spelar!

Pelle Plutt 8 mån–2 år

Varannan tisdag 9/9–16/12 kl 11

Vi sjunger, ramsar och spelar!

Läxhjälp med Röda korset 9–12 år

varje onsdag 3/9–11/12 (ej 29/10) kl 16–18

Har du en läxa som är supersvår? Eller vill du bara bli lite bättre på matte? Vi träffas i verkstaden varje onsdag!

Hemliga klubben 7–9 år

Varannna torsdag 4/9–11/12 kl 16–17.30

Vi läser, skapar, smyger, hänger, hittar på något kul eller ser på film tillsammans. Varje torsdag händer det olika saker!

Du + Skriva = Sant 9–12 år

Varannan torsdag med start 11/9 KL 16–17.30

Gillar du att hitta på nya berättelser? Kan du skriva om en korv, himlens alla stjärnor eller ett gammalt cykelhjul? Det är klart att du kan! Vi ger oss in i fantasins värld och testar på allt från dikter och teater till berättelser. Den 11/9 startar en skrivarklubb med åtta träffar. Du anmäler dig via kalendariet på www.gotlib.goteborg.se eller inne på barnavdelningen. Anmälan gäller alla åtta tillfällen.
Ps. Ta med dig en sak som betyder mycket för dig till första träffen.

Latte & lite lagom

Torsdagar kl 11.15

En föreläsningsserie för föräldrar i samarbete med Röhsska museet. Lyssna till en lagom lång föreläsning, njut av en kopp kaffe, träffa andra föräldrar och upptäck bibliotekets eller museets spännande innehåll. Latte & lite lagom är alltid på en torsdag kl 11.15, men med oregelbundna mellanrum, på antingen Stadsbiblioteket eller på Röhsska museet. För datum, plats och aktuella föreläsningsämnen för resterande tillfällen under hösten se kalendariet på www.gotlib.goteborg.se

Första tillfället: Kroppen efter graviditet

Torsdag 11/9 kl 11.15
Att bli förälder är omvälvande på flera sätt, och för den gravida även fysiskt. Anna Orwallius, leg. sjukgymnast pratar om hur man kan stärka kroppen och må bättre under bebistiden.

Sagostund på svenska från 4 år

Varannan Fredag 12/9–19/12 kl 10.15

Njut av böcker och kliv in i bokens förtrollade värld.

Sagostund på finska

Lördag 13/9, 11/10 och 8/11 kl 14

Sagor på finska med Laura Passio.

Sagostund på spanska

Lördag 20/9, 18/10 och 15/11 kl 14

Sagor på spanska med Milagros Picon Mörk.

Sagostund på persiska

Lördag 27/9, 25/10 och 22/11 kl 14

Sagor på persiska med Schahnaz Parkhideh.

Sagolika söndagar

söndagar kl 14

Varje söndag kl 14 händer något sagolikt på barnavdelningen.

Felix K hälsar på från 5 år

Söndag 7/9 kl 14

Ett musikaliskt program med Teater Halland som bygger på visor, men också på interaktivitet mellan publiken, skådespelaren Lasse Carlsson och musikern Jonas Franke Blom. Ur en skattkista plockas visor fram med hjälp av rekvisita – en fjäder, en nyckel, ett instrument, en sked. Musik av Felix Körling.

Minnessagor

Söndag 14/9 kl 14
Idriz Zogaj, ordförande i Svenska Minnesförbundet, läser ur sina böcker Addi och den virriga pappan och Addi knäcker koden. Idriz berättar om minnet och hur viktigt det är att träna hjärnan. Ingen förbokning, men antalet platser är begränsat.

Plingeliplång! från 2 år

Söndag 21/9 kl 14

En upplevelsestund som utgår från Sagan om Pannkakan, en berättelse om en pannkaka som ger sig ut för att se sig om i vida världen. På vägen möter hon bland annat tuppesnuppe, ankavanka och harepare som alla vill sluka pannkakan!

Miinibio från 2 år

Söndag 28/9 kl 14
Bio för de minsta, efteråt blir det en stund för eget skapande i verkstan. Ingen förbokning, men antalet platser är begränsat.

6 svar till “Septemberprogrammet för barn på Stadsbiblioteket”

1. Vid varje program står det om bokning behövs, t ex boka gratisbiljett. På några program är det begränsat med platser men förbokning behövs inte. Informationen hittar du också i kalendariet på http://www.gotlib.goteborg.se

2. Vad bra att ni la ut detta på FB. Bor i Kungälv och tar hand om barnbarn ibland på eftermiddagar. Kommer att åka in. Tack!

3. Hej Fia! Det är lite olika beroende på vilket program du tänkte på. På vissa av aktiviterna behöver du förhandsboka då de brukar bli fullsatta. Vilka de aktiviteterna är ser du i programmet, där står det om det går att förhandsboka eller om antalet platser är begränsat. Välkommen hit!

4. Hej Mona! Vad roligt att du hittat till vår FB-sida och vill komma hit! Välkommen!

5. Hej, Jag måste tyvärr avboka min och mitt barnbarns biljett till Plingeliplång, Blåbyrånpå sön 21/9 – 14:00
    här i sista minuten. Hoppas detta kommer fram i tid så kan nån annan använda biljetten till den underbara föreställningen av Blåbyråtjerna.