Arrangemang, Barnböcker

Detalj från omslaget till Leonora och glasplaneten. Langenskiöld förlag.

Science fiction-äventyr till sex tusen barn i Göteborg

Publicerat 14 november 2016 | Av |

Sex tusen barn i Göteborg får ett spännande science fiction-äventyr som gåva. För femtonde året i rad får alla barn i Göteborg som går i årskurs tre två böcker i present: en återkommande läsdagbok och en för året särskilt utvald titel. I år heter boken Leonora och Glasplaneten och är skriven av Helen Johansson. Böckerna delas ut under festliga former runt om på stadens bibliotek under vecka 46, som är den Nationella Barnboksveckan.

Leonora bor på planeten Junoo och när hon får en rymdfarkost i present, kan hon inte motstå att provflyga den trots att det först kräver träning. Som tur är har hon sin hjälpare Bobo med sig, så hon är inte ensam när hon åker vilse i rymden och slutligen kraschlandar på Glasplaneten. Vad hon till en början inte vet är att det härjar rymdpirater på planeten och hennes stora fråga är: hur ska hon komma hem till Junoo?

Leonora är modig, handlingskraftig och väldigt smart, men vågar också visa rädsla och uppgivenhet. En komplex person helt enkelt. Rymdäventyr för den här åldern är inte alls vanligt, så det är en väldigt välkommen bok. Dessutom är den full av viktiga ämnen som man kan prata om. Till exempel om att våga stå upp för sig själv och om att vara annorlunda. I boken finns bara en enda människa, han är den som sticker ut och är konstig. Han har ju ingen svans! Och han berättar så konstiga och roliga saker om hur det är att leva på planeten Tellus.

Så här säger författaren Helen Johansson om sin bok:

En astronom skulle säkert skaka på huvudet åt det respektlösa sätt som jag behandlar rymden på. Men min ambition är inte att ge barnen faktakunskaper, jag vill hellre stimulera deras fantasi och tron på den egna förmågan.

Leonora och glasplaneten fungerar som högläsningsbok för barn från ca 6 år och läsa självbok en bit upp på mellanstadiet. För barn med läsnedsättning finns boken inläst som talbok. Självklart kan boken lånas på Stadsbiblioteket och stadsdelsbiblioteken. Där finns också fortsättningen som är alldeles nyutkommen – Leonora och Osmo 2. Ett nytt äventyr för alla nyfrälsta Leonorafans.

Boken har valts ut genom en referensgrupp av barnbibliotekarier och pedagoger. Inför bokutdelningen bjuds alla lärare i Åk 3 in på fortbildning för att fördjupa arbetet kring boken med sina elever. Bokgåvorna möjliggörs genom medel från Göteborgs Stads Kulturnämnd tillsammans med Statens Kulturråd. Genom bokgåvorna vill Göteborgs Kulturnämnd ”betona bokens betydelse för barns möjlighet att utveckla fantasi och språkförmåga vilket är nödvändiga färdigheter för att kunna hävda sina åsikter och rättigheter.