Skönlitteratur

Detalj ur omslaget till "En engelsman i Paris". Månpocket.

Romaner som smakar hallonmakron och vaniljfudge

Publicerat 6 februari 2015 | Av |

Känner du dig också som en urvriden disktrasa vid den här tiden på året? Lugn bara lugn, hjälp finns att få. Här kommer några favoriter till feel good-romaner att kånka hem från biblioteket. Gräv ner dig bland kuddarna i soffan och rym från verkligheten ett tag!

En engelsman i Paris, skriven av Nicolas Barreau, är söt som en hallonmakron och ångar av Paris-atmosfär. Aurélie Bredin, som ärvt sin fars lilla kvartersrestaurang, Le Temps des Cerices i hjärtat av Paris, har just blivit dumpad av sin pojkvän. Hon irrar planlöst runt på Paris boulevarder och hamnar av en slump i en liten mysig bokhandel nära Notre-Dame. Aurélie lämnar butiken med en bok med titeln En engelsman i Paris under armen. När hon upptäcker att hon själv är bokens huvudperson blir hon helt fixerad av att söka upp dess författare och en förväxlingskomedi tar sin början. Låt dig svepas med av berättelsens charm!

Berättarperspektivet i I skymningen sjunger koltrasten av Linda Olsson växlar mellan tre grannar som delar trapphus på Mosebacke i Stockholm. Otto är en belevad, pensionerad antikvariatsinnehavare och god vän med den unge, komplexfyllde, men begåvade konstnären Elias. Båda är nyfikna på den mystiska, sköra, uppenbart olyckliga, medelålders Elisabeth, som nyss flyttat in. Ett felutdelat brev blir upptakten till en trevande vänskap mellan tre ensamma och – av livet – kantstötta individer. Det är en vacker, vemodig och trösterik berättelse med den speciella stämning som råder i Linda Olssons böcker. Boken handlar om hur vänskap och böcker kan fungera som livbojar när allt känns nattsvart som en lakritspipa.

Efter läsarframgången med Torsdagarna i parken har Hilary Boyd kommit med en ny roman, Handen på hjärtat. I England kallar man hennes böcker ”granny lit”, eftersom hon skriver om människor i övre medelåldern, även om hjältinnan Flora i Handen på hjärtat ”bara” är fyrtioett. Hon är sjuksköterska och arbetar i hemvården. Romanen har en vardaglig ton och uppehåller sig mycket vid Floras arbete. Hennes opålitlige pojkvän, äventyraren Finn dyker – simsalabim – upp efter att ha lämnat henne i sticket ett par år tidigare. Kommer Flora att genomskåda honom? När du kommit in i berättelsen kan du inte lägga den ifrån dig. Den smälter som hemlagad vaniljfudge på tungan.

Projekt Rosie av Graeme Simsion är som en mintkaramell, som jag vill suga på så länge som möjligt. Romanen är en oemotståndlig hjärtevärmande romantisk och lite knasig komedi, som gav mig många glada skratt. Don Tillman är en insnöad, socialt tafatt forskare i genetik på universitetet i Melbourne, som jag antar lider av Aspergers syndrom. Han för ett minutiöst inrutat liv, där ingenting lämnas åt slumpen. När Don bestämmer sig för att det är dags att skaffa sig en fru så måste det gå vetenskapligt och systematiskt till väga. Han sätter bland annat ihop ett avancerat frågeformulär som ska leda honom rätt. När den färgstarka, spontana Rosie Jarman dyker upp och ber om Don Tillmans hjälp med att leta rätt på sin biologiska pappa, så motsvarar hon på intet vis bilden av Dons drömkvinna. En karusell av händelser snurrar igång och Tillmans liv blir sig aldrig mer likt.

Om du vill lyssna på Projekt Rosie, så har Mattias Linderoth läst in boken som ljudbok. Den finns både på CD och mp3. Du som har talbokskort kan också låna den i daisyformat med rutinerade Ove Ström som inläsare.