Arrangemang

Press: Miini öppnar biblioteksdörrarna på Röhsska museet

Publicerat 23 mars 2012 | Av |

Välkommen på invigning den 1 april kl 11.30 på Röhsska museet. Miini är ett nära samarbete mellan Stadsbiblioteket Göteborg och Röhsska museet, med visionen att vara en plats i Göteborg där små barn och deras föräldrar genom litteratur, design och föremål inspireras till att utforska och skapa berättelser tillsammans.

Stadsbiblioteket Miini på Röhsska är ett litet bibliotek för barn 0-5 år och invigs med ett kalas den 1 april kl 11.30. Då kommer barnen att möta Miini, en liten figur som bor på biblioteket och som kan låta så här:

Hej! Jag heter Miini och du är välkommen på kalas hos mig. Då lyssnar vi på barnkör, klipper band, grejar i ateljéhörnan och så kommer min kompis Mamma Mu på besök och berättar om när hon fick ett sår. Allting är gratis. Kram – vi ses snart!

För fullständigt kalasprogram besök: www.stadsbiblioteket.nu/miinikalas

I Miini kommer den gemensamma pedagogiska kompetensen och bibliotekets barn- och mediaerfarenheter att skapa nya möten. Vi har tillsammans utformat en miljö där barn och vuxna kan mysa en stund, pyssla och ta del av programverksamhet – ett kreativt rum för det utforskande barnet. På biblioteket Miini hittar du bilderböcker, faktaböcker, pekböcker, kapitelböcker, film och musik för de yngsta barnen. Läs högt, låna med dig böcker, filmer och datorspel hem!

– Barnbibliotek kan förmedla berättelser, prata om språkutveckling och visa på media av olika typer, men vi vill inför öppnandet av vårt nya Stadsbibliotek testa nya arbetssätt, exponera och pröva möbler och design för barn i offentlig miljö. Vi vill utveckla samarbeten med andra som är intresserade av nyskapande barnmijöer och där är Röhsska en självklar arena, säger Lotta Alverlin, enhetschef för Stadsbiblioteket Miini, som ser fram emot att möta både små och stora besökare vid invigningen den 1 april.

Stadsbibliotekets om- och tillbyggnad innebär att biblioteket på Götaplatsen är stängt under två år. Enligt den preliminära tidplanen öppnar Stadsbiblioteket igen första kvartalet 2014. Målet är att alla böcker och annan media under tiden ska finnas på stadsdelsbiblioteken, på bokbussarna och på några tillfälliga filialer som drivs av Kulturförvaltningen. Stadsbiblioteket Miini på Röhsska är den andra filialen som öppnas.

För mer information kontakta:

Lotta Alverlin (enhetschef för Stadsbiblioteket Miini)
Tel: 031-368 33 12 E-post: lotta.alverlin@kultur.goteborg.se

Christina Persson (bibliotekschef för Stadsbiblioteket)
Tel: 031-368 33 47 E-post: christina.persson@kultur.goteborg.se

Annette Prior (enhetschef på Action på Röhsska museet)
Tel: 031-368 31 62 E-post: anette.prior@kultur.goteborg.se

Ted Hesselbom (museichef för Röhsska museet)
Tel: 031-368 31 55 E-post: ted.hesselbom@kultur.goteborg.se

Medieansvarig Stadsbiblioteket Göteborg: Rebecca Hansson