Arrangemang
Logotyp för Stadsbiblioteket Dynamo.

Dags för fotbollsmatch i Göteborgs stadsmuseum.

Publicerat 26 april 2012 | Av |

Stadsbiblioteket Dynamo flyttar nu in högt upp under takåsarna på Göteborgs stadsmuseum och fortsätter arbetet med att vara en plats där unga göteborgare kan upptäcka och skapa egna kulturella erfarenheter.

Stadsbiblioteket Dynamo smyginvigs under helgen 5–6 maj för att sedan slå på stora trumman lagom till Kulturkalaset i augusti 2012. På lördagen 5 maj börjar festligheterna kl 13 med invigningstal, Salomon Jakobsson, Miss Relli, 3DE och Hunger Games-träff. Och på söndagen blir det fotbollsmatch, alla från 15 år kan delta i en FIFA 12-turnering och ha chans att vinna biljetter till matchen mellan IFK Göteborg och Malmö FF den 14/5.

För fullständigt program besök: www.stadsbiblioteket.nu/dynamo-invigs

Dynamo är ett litet bibliotek som vänder sig till göteborgare 15–25 år. Där kan unga förverkliga sina egna idéer och få hjälp att genomföra något som de drömt om. Ställa ut sin konst, debattera om ett ämne de brinner för, läsa poesi för publik – vad de än vill arrangera så hjälper Dynamo till. Det är besökarnas önskemål som bygger verksamheten, både gällande program- och medieinnehåll.

På fjärde våningen i stadsmuseet har vi fyllt en ljus och fin lokal med skönlitteratur, tidskrifter, film, musik och tv-spel. Det finns alltid bibliotekspersonal tillgänglig som kan svara på frågor, ta emot förslag och inspirera dig att uppleva Dynamos innehåll. Biblioteket arbetar aktivt med kulturformen tv-spel, och försöker hela tiden öka vår och andras kunskap om den.

I biblioteket Dynamo spelar vi musik och det finns plats för att läsa, studera, spela tv-spel, surfa på bibliotekets fria wifi, titta på en film, se en utställning eller bara umgås med vänner. Under hösten 2012 startar programverksamheten med arrangemang för och av unga, till exempel läsecirklar, FIFA-turneringar, mangakurser, studiecirklar och workshops.

Vi är stolta över den verksamhet för unga som Dynamo har varit på Stadsbiblioteket. När biblioteket nu är stängt i två år så är det viktigt att vi får fortsätta hitta former för unga att uttrycka sig och uppleva nya världar genom bibliotekets medier. Att få tillfälle att samarbeta med Göteborgs Stadsmuseum öppnar nya möjligheter och tankebanor. Vi ser fram emot att få arbeta med frågor som knyter ihop historiens påverkan på samtiden och ungas livsvillkor, säger Lotta Alverlin, enhetschef för Stadsbiblioteket Dynamo.

Vi vill satsa mer på unga och att Dynamo flyttar in känns helt rätt, säger Cornelia Lönnroth, museichef på Göteborgs stadsmuseum.

Jag tror över lag att inflyttningen av Stadsbiblioteket kommer att skapa intressanta samarbeten och utveckla verksamheten. Som att vi möter den unga publiken på nya sätt. Stadsbibliotekets publik är också varmt välkommen som vår publik, avslutar hon.

Stadsbibliotekets om- och tillbyggnad innebär att biblioteket på Götaplatsen är stängt under två år. Enligt den preliminära tidplanen öppnar Stadsbiblioteket igen första kvartalet 2014. Målet är att alla böcker och annan media under tiden ska finnas på stadsdelsbiblioteken, på bokbussarna och på några tillfälliga filialer som drivs av Kulturförvaltningen. Stadsbiblioteket Dynamo på Göteborgs stadsmuseum är den fjärde och sista filialen som öppnas.

För mer information kontakta:

Lotta Alverlin (enhetschef för Stadsbiblioteket Dynamo)
Tel: 031-368 33 12 E-post: lotta.alverlin@kultur.goteborg.se

Christina Persson (bibliotekschef för Stadsbiblioteket)
Tel: 031-368 33 47 E-post: christina.persson@kultur.goteborg.se

Cornelia Lönnroth (museichef för Göteborgs stadsmuseum)
Tel: 031-368 36 09 E-post: cornelia.lonnroth@kultur.goteborg.se

Medieansvarig Stadsbiblioteket Göteborg: Rebecca Hansson
Mobil: 031- 368 31 90 E-post: rebecca.hansson@kultur.goteborg.se

Medieansvarig Göteborgs stadsmuseum: Jenny Johansson
Tel 031-368 36 43 E-post: jenny.johansson@kultur.goteborg.se

Logotyp för Stadsbiblioteket Dynamo.

Stadsbiblioteket Göteborg
www.goteborg.se/bibliotek