Arrangemang, Internationell Författarscen Gbg
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Petra Hůlová (Tjeckien) i samtal med Elin Grelsson Almestad

Publicerat 11 mars 2012 | Av |

Samtalet filmades och du kan se det här!

Onsdag 18 april kl. 18.00 samtalar Petra Hůlová med Elin Grelsson Almestad på Världskulturmuseet. Samtalsspråk är engelska. Fri entré.

Petra Hůlová är född 1979 i Prag, där hon också är bosatt. Hennes debut vid 23 års ålder skedde med Allt detta tillhör mig, som belönades med priset för årets bästa tjeckiska bok och sägs också vara 00-talets mest lästa roman i Tjeckien. Petra Hůlová har översatts till ett flertal språk och Allt detta tillhör mig har bland annat tilldelats pris för bästa översatta bok i USA. Översättningen till svenska är mycket välgjord även den, gjord av Sophie Sköld.

Allt detta tillhör mig är historien om fyra generationer mongoliska kvinnor vars öden från sina olika perspektiv vävs in i varandra. Berättelsen tar sin början på den vidsträckta mongoliska stäppen med hästar, jakmjölk, livet i de rökfyllda gererna och en systers för tidiga död. En längtan till storstaden och ett hopp om ett bättre liv för sedan berättelsen vidare till Ulanbaatars betonghöghus och till ett arbete som prostituerad på bordell. En oäkta dotter föds och generationernas öden flätas samman alltmer; förtrycket gör att kvinnornas liv liknar varandra även om miljöer och tider skiftar. En växlande relation mellan kärlek och förakt skrivs fram – att utnyttjas och viljan till revansch.

Elin Grelsson Almestad är kritiker, skribent och författare och gav under förra året ut boken Du hasar av trygghet. Skriver för bland annat GP Kultur, Aftonbladet, ETC, Neo, Expressen.

Det händer ibland med vissa böcker. Plötsligt faller allt det jordiska, allt det begränsande, bara bort. Flagnar av. Och så sitter man där och stirrar livets mening rakt i vitögat. När man tittar bort har den förflyktigats, och man förmår naturligtvis aldrig riktigt redogöra för den, men anblicken är oförglömlig.

Ur Jan Arnalds recension av Allt detta tillhör mig. Läs hela recensionen här.

Här kan du lyssna på början av boken.

Presenteras i samarbete med Rámus förlag och Tjeckiska centret i Stockholm

(Fotografiet på Petra Hulova © Edgar de Bruin)

Filmen i detta inlägg saknar textning och biblioteket har inte möjlighet att texta så här långa filmer. Vi har trots det valt att publicera filmen eftersom många som inte kan besöka biblioteket eftersöker filmens innehåll.