Skönlitteratur
Detalj ur omslaget till "La cucina". Bra böcker.

PASSION, BIBLIOTEK OCH LÄSANDETS KRAFT DEL 2

Publicerat 17 oktober 2012 | Av |

Varför inte ta chansen och låna hem en bibliotekarie eller en del av ett bibliotek? Här kommer ett nytt tips av Ulla-Britt på en bok där bibliotekarier och bibliotek spelar en mer eller mindre avgörande roll i handlingen.

Nummer två i min bokhög är La Cucina av Lily Prior. Undertiteln på boken – ”en roman om bordets fröjder och köttets lusta” beskriver mycket väl dess innehåll! Köket, och matlagningens ädla konst, spelar en stor roll i denna roman. Så här beskriver författaren vad köket (la cucina) betyder för de personer som befolkar hennes roman:

”La cucina har alltid utgjort ryggraden i familjen Fiores liv, längre tillbaka än vad någon över huvud taget kan minnas. Detta kök har bevittnat all vår glädje och sorg, våra födslar och våra döda, våra bröllop och vår fortplanting i hundratals år.”

Erotik är ett annat viktigt inslag i romanen vars handling utspelar sig i Italien. Huvudperson Rosa Fiore har sin hemvist på den sicilianska landsbygden. Förutom mat och erotik genomsyras handlingen av humor av ett mycket speciellt slag. I centrum står också ett par färgstarka kärleksskildringar.

Rosa beger sig efter några sidors inledning till Palermo där hon tar jobb som biblioteksbiträde. Året är 1933 när hon kliver av bussen i storstaden med sin papegoja och sin lilla resväska. Ett nytt liv väntar henne. En engelsman som kommer till biblioteket för att leta efter forskningsmaterial kommer att bli hennes älskare. Rosa blir engelsmannens personliga guide i gastronomi och tillsammans utforskar de också erotikens värld. Jag vill sammanfatta romanen som en kärleks- och släktkrönika med inslag av recept, humor och sex.

Lily Prior, kvinnan bakom La Cucina, är från England och har ett förflutet som handläggare i personalfrågor. Numera tar författandet hela hennes energi. La Cucina skrevs 2001 och följdes av två romaner som även de har en handling förlagd till Italien.

Läs gärna det första boktipset om bibliotek också!