Skönlitteratur
Detalj ur omslaget till "Vägen till Los Angeles". Lindelöws bokförlag.

Passion, bibliotek och läsandets kraft del 1

Publicerat 16 oktober 2012 | Av |

Varför inte ta chansen och låna hem en bibliotekarie eller en del av ett bibliotek? Nå ja – nu menar jag inte bokstavligt utan mer litterärt. Det vill säga: låna en bok där bibliotekarier och bibliotek spelar en mer eller mindre avgörande roll i handlingen.

I dagarna kommer tre tips på romaner som jag själv läst med stor behållning – inte bara för att jag själv råkar vara bibliotekarie!

Först ut är John Fantes Vägen till Los Angeles.

Huvudpersonen i denna roman, som Fante skrev som tjugosexåring, är Arturo Bandini. Han är en ung man på arton år. Sedan en tid tillbaka är han inlåst i sina fantasier och i sina författardrömmar. Hans självbild har han skapat med hjälp av Nietzsche. Av sin omgivning har han fått veta att han är en odåga som inte kan sköta ett ”riktigt” jobb. Trots flera försök att anpassa sig till ett ”arbetarliv” känner han sig tvungen att fly. I ett skede av boken blir hans räddning en filial till Los Angeles Stadsbibliotek. Där jobbar miss Hopkins. Hon har blont långt hår och är så vacker att han knappt vågar tilltala henne.

På biblioteket, skriver Fante, ”flöt hon omkring på vita ben med sina löst sittande klänningar i en atmosfär av böcker och svala tankar”. Arturu blir besatt av henne och håller utkik då hon läser en bok bland hyllorna. När hon ställer den ifrån sig på hyllan bland biografier tar han den. Trånande är han efter den bok som nyss lämnat hennes händer. Kanske hennes doft har tagit sin in bland sidorna och parfymerat den för honom, tänker han.

Romanen skrevs på 1930-talet men då var den för provokativ för att kunna ges ut. Det kom att dröja till 1985, vilket var två år efter Fantes död, tills boken publicerades.  Då Vägen till Los Angeles skrevs hade han jobbat som filmmanusförfattare i Hollywood några år. Hans litterära produktion innefattade både noveller och romaner. Arbetarromanen Vägen till Los Angeles är med sitt direkta språk och sin osminkade beskrivning av arbetsvillkoren för fabriksarbetare i Kalifornien, en frisk fläkt i genren romaner med självbiografiskt tema.

2 svar till “Passion, bibliotek och läsandets kraft del 1”