Skönlitteratur

Påskekrim: Fallet med de försvunna böckerna

Publicerat 23 mars 2016 | Av |

Bokstölder är visserligen vardagsmat för oss som jobbar på bibliotek, men att hela bokbeståndet ”får ben” är definitivt något utöver det vanliga.

Det ska erkännas att jag är lite osäker på om Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom verkligen hör hemma på deckarhyllan. Men om du är på jakt efter en charmig bok – med humor av samma trivsamt brittiska sort som i Jerome K. Jeromes oslagbara klassiker Tre män i en båt från 1889 då är Sansoms bok den rätta för dig!

Bibliotekarie Israel Armstrong är en lite ömklig figur som man gärna tar till sitt hjärta. Han är vegetarian, londonbo, intellektuell, överviktig, otursförföljd, tafatt, överkänslig och runt de trettio, vanligen iförd en sliten brun manchesterkostym. En riktig bibliofil är han förstås: ”20 böcker på varje par underbyxor i packningen”.

När Israel äntligen lyckats få ett fast biblioteksjobb överser han med det faktum att hans nya arbetsplats ligger i Tumdrum – en avkrok på Nordirland – långt bortom all ära och redlighet.

Olyckligtvis upptäcker han vid ankomsten att biblioteket bommats igen och lagts ned av besparingsskäl.

Ändå har Israels bekymmer bara börjat! Den ena katastrofen avlöser den andra. Hans chef kräver att han ska ta sig an en gammal rostig skorv till bokbuss och bli distriktets bokbussbibliotekarie. Inkvartering har man ordnat åt honom i ett gammalt fallfärdigt hönshus. Ian Sansom ger oss många minnesvärda porträtt av lokalbefolkningen, även om de uppvisar en något fientlig inställning till utbölingar. För övrigt har Israel svårt att begripa deras rotvälska.

Den största chocken är emellertid upptäckten att alla biblioteksböcker är puts väck och listan över misstänkta oändlig. Följ Israels absurda och förvirrade jakt på femton tusen försvunna böcker!

Som bibliotekarie skulle jag givetvis kunna hänga upp mig på den utslitna schablonbilden av en kollega, men varför det när porträttet är så obetalbart dråpligt? Deckare med bibliotekarier som detektiver växer ju för övrigt inte på träd.

Eftersom Fallet med de försvunna böckerna till stora delar består av repliker kommer den – i mitt tycke – bäst till sin rätt som ljudbok med Björn Granath som inläsare.

Tre män i en båt handlar om något så urbota vardagligt som en semestertripp på Themsen.  Likväl är boken den i särklass roligaste som jag läst och kan avnjutas i Jan-Olof Strandbergs tolkning eller i en senare inläsning med Tomas Löfdahl. Den senare förhöjer stämningen i boken med allehanda ljudeffekter, som till exempel plaskljud.

De närmast beroendeframkallande Fallet med de försvunna böckerna, uppföljaren Mr. Dixon försvinner och Tre män i en båt är oslagbara följeslagare i påsk. Passa på att låna dem!