Barnböcker

Detalj ur omslaget till "Det flygande tältet". Bonnier Carlsen förlag.

På flykt och i drömmens värld

Publicerat 20 juli 2016 | Av |

Det finns alltid hopp! En angelägen barnbok, som förmedlar känslan av att våga hålla fast vid sina drömmar, utspelar sig i ett flyktingläger, och har både svensk och arabisk text.

Det flygande tältet handlar om Kinanah, som snabbt, snabbt fick fly från sitt hem tillsammans med sin familj. Nu bor hon i ett läger där hon från början inte känner någon. Men hon får snart en ny vän i Hasnaa. Hon lär också känna Basheer, en pojke som redan har varit i lägret ett par veckor. Han har tappat bort sina föräldrar vid flykten från hemstaden och har kommit till lägret tillsammans med en annan familj.

Kinanah drömmer ibland mardrömmar och om dem kan hon berätta för Basheer. En natt drömmer hon också en glad dröm. I natten flyger familjens tält högt upp i luften och det gamla huset där hon bodde innan flykten växer upp framför hennes ögon. Men huset såg inte riktigt ut som det brukade göra.
Hennes säng hade till exempel blivit en äng full av blommor. Det fanns nu ingen ringklocka på ytterdörren utan en underlig oljelampa som såg nästan magisk ut. Badrumsspegeln var ersatt av månen.

Hennes föräldrar hade inte skrattat sedan de kom till lägret men i drömmen kunde Kinanah nu höra sin mamma skratta i köket. Så lycklig hon kände sig över att äntligen få höra skratt igen!
I drömmen flög en vit duva ut från garderoben. Den viskade i Kinanahs öra: ”Överge…aldrig…hoppet…”

Basheer är i drömmen iklädd en stor hatt, en sådan som trollkarlar brukar ha. Nu ska han avslöja en hemlighet för Kinahah. Och hemligheten visar sig vara att Basheer lärt sig att styra sina tankar så att han till exempel, mer eller mindre, kan trolla fram fem duvor med hjälp av några brödbitar.

Men drömmen tar slut och kring Basheer händer det dessvärre också en del otrevliga saker, som att  han blir anklagad för stöld. Men Kinanah fortsätter att stå vid sin nye väns sida. Hon kan verkligen inte tro att han skulle ha stulit!

Boken, av Rania Issa och Sawsan Nourallah, ges ut i samarbete med Books for Syria, som är ett UNESCO-certifierat projekt som distribuerar böcker till barn på flykt. För barn mellan 6 och 9 år är den en hett boktips så här i sommaren!

لمّا طارت الخيمة / قصة : رانية عيسى – رسوم : سوسن نور الله

هي قصة مهمة تظهر كيف هي حياة الطفل اللاجىء الذي ينتظر أن يعيش بأمان . كما تظهر أهمية أن يصر الإنسان على تحقيق أمانيه و أحلامه من خلال الصداقة الحقيقية والإخلاص والشجاعة .

هناك دوماً أمل

(Arabisk text av Faten Derki, bibliotekarie på digitala biblioteket på Stadsbiblioteket.)