E-böcker

Detalj ur omslaget till "Carry On". St. Martin's Griffin förlag.

Nyårspresent: e-böcker på engelska!

Publicerat 31 december 2015 | Av |

Här kommer ännu en sen julklapp och glad överraskning! Många har frågat efter fler engelska ljudböcker och nu har vi äntligen en tjänst för just det. Dessutom tipsar vi om en nyutkommen e-bok för dig som älskar Harry Potter!

Overdrive är en amerikansk tjänst för att låna e-böcker och nu kan du också få tillgång till den genom oss. Det finns både vanliga e-böcker och e-ljudböcker.

När det gäller e-ljudböckerna är den stora fördelen, jämfört med våra svenska e-ljudböcker, att Overdrives böcker inte är strömmande. I stället laddar du ner dem i samband med att du registrerar lånet och sen kan du lyssna överallt, även om du inte är uppkopplad mot Internet.

Eftersom vi får tjänsten från en annan leverantör än våra svenska e-böcker så fungerar det lite annorlunda överlag. Här är instruktioner beroende på vad du läser på för enhet:

Surfplatta/smartphone

Ladda ned e-bok

1. Se till att du har ett bibliotekskort med pin-kod.
  2. Ladda ner appen OverDrive gratis från App Store( iPad/iPhone), Google Play ( Android) eller på app.overdrive.com
  3. Öppna appen, skapa ett konto och logga in.
  4. Lägg till Stadsbiblioteket Göteborg under inställningarna i My library. Därifrån kan du söka upp böcker som finns i vårt utbud.
  5. Sök upp en bok och välj Logga in med ditt bibliotekskortsnummer och pin-kod. Välj Add to app (ladda ner) eller Read för att öppna boken i din webbläsare.
  6. Du hittar dina lånade böcker under checkouts. (Du hittar menyn genom att svepa från vänster till höger, välj sedan Bookshelf.) Från Bookshelf kan du även låna ytterligare titlar.

Lyssna på e-ljudböcker

1. Följ ovanstående punkt 1-3
  2. Lägg till Göteborgs Stadsbibliotek under inställningarna i My library. Därifrån kan du söka upp böcker som finns i vårt utbud. Under Advanced Search kan du filtrera på format – Välj All Audiobooks för en lista över e-ljudböckerna.
  3. Sök upp en bok och välj Logga in med ditt bibliotekskortsnummer och pin-kod. Välj Add to app (ladda ner) eller Listen för att öppna boken i din webbläsare.
  4. Väljer du Add to app (ladda ner) hittar du den under Bookshelf. Då spelas den upp i appen OverDrive.
  5. Om du väljer ”Listen”, spelas e-ljudboken i din webbläsare. Uppspelningen startar automatiskt från början och spelar tills boken är slut eller tills du pausar eller stänger fönstret. Spelaren kommer ihåg hur långt du lyssnat i en bok och börjar automatiskt där nästa gång du öppnar boken.

PC och MAC

Ladda ned e-bok

1. Se till att du har ett bibliotekskort med pin-kod.

Om du vill ladda ner boken, följ steg 2 & 3. Vill du istället läsa online hoppa till steg 4.

1. Installera läsprogrammet Adobe Digital Editions. http://www.adobe.com/se/products/digital-editions/download.html på din dator.
  2. Skaffa ett Adobe-ID på adobe.se Auktorisera programmet Adobe Digital Editions på din dator med ditt Adobe-ID.
  3. Gå till http://gotlib.lib.overdrive.com , logga in med ditt bibliotekskort och pin-kod. Välj en bok och välj Låna. Välj sedan Ladda ner eller Läs online.

Lyssna på e-ljudböcker

1. Besök: http://gotlib.lib.overdrive.com/ och se till att du har ett bibliotekskort med pin-kod.
  2. Välj en bok bland titlarna och logga in med ditt bibliotekskort och pin-kod.
  3. Om du väljer ”Listen”, spelas e-ljudboken i din webbläsare. Uppspelningen startar automatiskt från början och spelar tills boken är slut eller tills du pausar eller stänger fönstret. Spelaren kommer ihåg hur långt du lyssnat i en bok och börjar automatiskt där nästa gång du öppnar boken.
  4. Om du vill ladda ner ljudboken, följ instruktionerna för din enhet på OverDrives hemsida.

Läsplattor

Föra över en e-bok till en läsplatta

1.Gör steg 1-4 under rubrik PC/ MAC

2.Koppla din läsplatta till datorn och starta Adobe Digital Editions.

3.Välj biblioteksvyn (Library). Där ser du din läsplatta i vänsterspalten. För över boken till läsplattan genom att klicka på den och dra den till läsplattans ikon. Första gången du använder läsplattan med datorn auktoriseras plattan med det Adobe-ID som du använt till datorn.

En annan sak som skiljer de engelska e-böckerna åt är att det ibland kan vara så att en bok bara finns i ett exemplar. Då är det bara att sätta upp sig på kö så får man ett meddelande så fort den finns tillgänglig. Detta gäller bara för vissa böcker, de andra fungerar så att flera kan låna en bok samtidigt, som vanligt.

Vår nya e-boksportal för engelska e-böcker är under uppbyggnad så saknar du en titel är det bara att höra av sig till ebok@kultur.goteborg.se så undersöker vi om boken du önskar finns att ta in som e-bok.

Boktips

Passa på att läsa Rainbow Rowells nya roman Carry on som ebok på engelska. Boken har fått lysande recensioner sen den kom ut i oktober och handlar om Simon Snow som går sista året på Watford School of Magicks. Det enda han egentligen vill göra är att försöka ta det lite lugnt och överleva vardagen. Men svek från flickvännen, trassliga vänskapsrelationer och en knasig mentor i skolan gör att han inte kan slappna av. Utöver detta är rädslan för vampyrerna och spökena ständigt närvarande i hans liv. Carry on är ett mellanting mellan en skräck- kärlek och mysterieroman. Om du älskar Harry Potter är detta definitivt något för dig!