Blogg

Frihamnsbiblioteket! Foto: Robin Aron Olsson

Nu öppnar vi tillfälligt bibliotek i Frihamnen!

Publicerat 22 juni 2015 | Av |

Kom till vårt pop-up bibliotek! Den 21–28 juni går Volvo Ocean Race i mål i Göteborg och Frihamnen har förvandlats till en festplats för göteborgarna. Här öppnar vi ett tillfälligt bibliotek!

I veckan som gick flyttade vi tusentals böcker om båtar, resor, hav, miljö och Göteborg till en ny destination. Nu fyller de och ännu mer härlig sommarläsning hyllorna i vårt tillfälliga bibliotek i Frihamnen. Här kan besökare låna böcker, få boktips och slå sig ner en stund för att läsa. Dessutom står bibliotekarierna redo att hjälpa till att låna e-böcker, ladda ned tidningar från hela världen och bistå med teknikhjälp.

Frihamnsbiblioteket är placerat vid entrén till målgångsområdet och över 300 000 besökare förväntas passera under festdagarna. Vi hoppas att många ovana biblioteksanvändare får upp ögonen för bibliotekets möjligheter, och vill bidra med sina synpunkter och önskemål.
– Det är inte alla som kan kappsegla jorden runt eller resa iväg till spännande resmål. Men i böckernas värld kan man vara en upptäcktsresande och fara dit man vill. Härifrån biblioteket i Frihamnen kan resan börja och här kan man upptäcka vad stadens bibliotek erbjuder hela året, säger Christina Persson.

Stadsbiblioteket Göteborg har byggt upp Frihamnsbiblioteket tillsammans med Volvo och ElectriCity, och de nya elbussarna har en tillfällig busshållplats i biblioteket under samtliga dagar som Volvo Ocean Race pågår.

Välkommen förbi! Men skynda på, biblioteket är bara öppet i en vecka!