Tillbyggnaden
Stadsbiblioteket. Foto: Anja Sjögren

Tyck till om Stadsbibliotekets nya öppettider! Foto: Anja Sjögren

När tycker du att biblioteket ska vara öppet?

Publicerat 10 juni 2013 | Av |

Vill du kunna smita in på tidiga morgnar eller sitta sent på kvällen? Borde det rent av vara öppet på julafton?

Om knappt ett år slår Stadsbiblioteket på Götaplatsen åter upp sina portar. Större, modernare och fyllt med engagerad personal och nya idéer. Just nu diskuterar vi för fullt hur vi ska förändra våra öppettider. Det nya Stadsbiblioteket kommer att vara öppet mer, men när?

Vi vill veta vad du tycker! Det är för din skull vi har öppet.

Skriv en kommentar här på bloggen, eller mejla vår kommunikatör! lisa.nylen@kultur.goteborg.se

13 svar till “När tycker du att biblioteket ska vara öppet?”

1. Jag tycker att ni kan ha öppet alla helgdagar året om!
    Gärna hela dagar,som nyårsafton,julaton …o inga
    inskränkningar på sommar.

2. Som gymnasieelev skulle jag uppskatta om biblioteket var öppet länge på kvällarna.

3. Hej!
    Som högstadieelev skulle jag uppskatta om ni hade öppet kvällstid! Det är ofta svårt att komma innan ni har stängt och det missgynnar läsning hos unga. Sen att ha öppet hela sommaren skulle vara toppen!

4. Hej! Tack för era synpunkter, vi ska absolut ta med oss dem. Mvh Lisa, kommunikatör på stadsbiblioteket

5. Hej!
    Jag skulle vilja att biblioteket var öppet på alla stora helgdagar som jul o nyår o påsk o att det var temadagar, kanske möjlighet att köpa julfika o kolla på kalle anka tillsammans med någon annan? Det måste finnas fler än jag som sitter ensamma på jul o storhelger o inte har barn o släktingar??
    Och så skulle jag vilja att biblioteket var öppet på lördag kväll till kl 23,
    På vardagarna skulle jag vilja att biblioteket var öppet till kl 22
    🙂

6. Det skall vara öppet så att vi som jobbar har en chans att gå dit, d.v.s sent på vardagar och hela helgerna, och på semestern.

7. Gör som i Alingsås där de har nu har sk Meröppet sedan 1 vecka tillbaka !
    Bibiloteket är obemannat tidigt på vardagar och sent till kl 22 på Vardagar, Lördag till kl 18 och öppet hela dagen på söndag till kl 22.
    Man går in med sitt lånekort med pinkod i en kortläsare som öppnar bibliotekets dörr. man skriver under en försäkran att inget stjäls och att man INTE får släppa in någon annan ! Detta kanske inte går så bra med så stort Bibliotek som Stadsbiblioteket i Göteborg men gärna då kvällöppet till kl 22 alla dagar vore toppen !

8. Det vore kul om det fanns lite ljusa och trevliga sittplatser där man kunde plugga – gärna med tillgång till café, wifi och ström.

När det gäller café: ta gärna in en intressant aktör som man vill besöka för att det är bra, inte bara för att det är enda fikamöjligheten i biblioteket – det tror jag skulle ge bra synergieffekter. Jag tror det är viktigt att folk kommer till biblioteket, annars upptäcker de inte vad som händer där. Det förra caféet var mörkt och undanstoppat, med tråkiga bakverk och menlöst kaffe. De enda som gick dit var de som ändå skulle förbi biblioteket. Gör som moderna bokaffärer istället – ha ett lättillgängligt och attraktivt café där det sedan är enkelt att vandra vidare in i biblioteket när man ändå är där.

9. Instämmer till 100 procent med Alex.
    Skulle också gärna se fler bekväma sittplatser i fåtöljer och soffor både i café och på olika platser i biblioteket. Och inte bara utställda mitt på golvet, utan så att det blir lite vardagsrums-känsla. Visst, folk blir sittande längre. Men det är mest ett plus tycker jag.

10. Ett förslag på schyssta öppettider:

Mån – Lör kl. 08.00 – 22.00. Söndagar samt andra storhelger 10.00 – 20.00.

Access på kvällarna kan exempelvis ske via en särskild inpasseringsport där bemanningen utgörs av vakter som utför passeringskontroll.

Har även några synpunkter på vad som saknades innan och skulle vara bra om ni kunde införskaffa, nämligen: stora och ljusa plugg/läs platser, med rymliga bord (så man kan få plats med både laptop och diverse kurslitteratur) med fungerande bordslampor, bekväma stolar och fåtöljer. Samt lika bra tysta läsesalar och många grupprum där man kan arbeta ostört när stadsbiblioteket blir som livligast!

Som någon nämnde tidigare, bra utbud på mat och fika (med kanske en uteservering i anslutning mot avenyn för att locka till er mer besökare).

Tack och hoppas ni blir klara snart!!! 🙂