Skönlitteratur

Detalj ur omslaget till "Svenneskräp". Lind Co förlag.

Musiken och orden blev räddningen

Publicerat 27 maj 2015 | Av |

Han står där framför oss och berättar naket om sin trasiga uppväxt. Det kunde ha slutat riktigt illa för Kristoffer Cras.

Vi är ett fyrtiotal personer som har kommit för att lyssna på ett antal västsvenska författare som ska berätta för oss om sina böcker. Först ut är Kristoffer Cras och det är knäpptyst i lokalen när han tar till orda. Vi lyssnar andäktigt när han delger oss sin historia om den hårda vägen till sitt författarskap.

Han börjar med att berätta om hur han som tolvåring, med skilda föräldrar och varannan vecka-boende, kommer till sin pappas trappuppgång och försöker öppna ytterdörren med sin nyckel. Men den här speciella dagen går det inte att låsa upp dörren. Kristoffer blir osäker; är det verkligen rätt uppgång och rätt våning? Jo, visst är det rätt adress men nyckeln passar uppenbarligen inte längre i låset till pappans dörr. Det visar sig då att pappan blivit vräkt på grund av obetalda hyror. Låset är därmed bytt, och var pappan nu befinner sig är oklart. Men efter några dagar får de kontakt och flera års kringflackande liv följer då Kristoffer får bo i tillfälliga boenden med sin pappa varannan vecka. Pappan har missbruksproblem, och Kristoffer leds in i en värld av tunga droger. Han är sexton år när han tar heroin för första gången. Flera års missbruk följer men till slut inser Kristoffer att han vill bryta sitt destruktiva liv och istället satsa på att ta vara på den kreativitet som trots allt finns hos honom. Det är rörande att höra honom berätta om den svåra vägen ut ur drogberoendet.

Det är naturligtvis inte lätt för Kristoffer att bryta med sitt missbruksliv men det lyckas så småningom och en rad omständigheter leder honom på rätt väg. Under sina folkhögskolestudier fick han uppgiften att skriva ett kortfilmsmanus och denna uppgift förändrade hans liv. Att få möjligheten att arbeta som chefredaktör på klubbguiden Djungeltrumman.se nämner han också som en viktig länk bort från drogerna.

Det budskap som han levererar till oss är som lyssnar är att allt är möjligt och att man verkligen kan förändra sitt liv genom hårt arbete och disciplin. Skrivandet blev en livsavgörande del av Kristoffers nya liv. Hitills har han givit ut två romaner, Svenneskräp och Falafelrulle samt medverkat i en reportagebok om Göteborgs musikliv.

Låna böcker av och med Kristoffer Cras på Stadsbiblioteket!