Arrangemang

Mer än drakar och demoner

Publicerat 11 november 2010 | Av |

Har du någon gång funderat på hur det skulle vara att slåss mot ett monster med tentakler eller önskat att du vore någon annan än dig själv för en stund? I rollspelens värld är det mesta möjligt och det är bara fantasin som sätter gränserna.

Christofer är en rollspelsentusiast som spelat sedan mitten av 80-talet. Han delar gärna med sig av sina erfarenheter och tips till dig som  skulle vilja prova på att spela och passar samtidigt på att punktera myten om rollspelsnörden.

Hur går det egentligen till när man spelar rollspel?
– Jag tror att det kan gå till på massvis med olika sätt. Vissa gillar tärningsrullandet och regeltolkningar, medans det för andra handlar  mer om karaktärsgestalning. Nästan som improvisationsteater, fast utan någon publik. Men det som lockar och föder intresset är nog nöjet i att berätta en historia tillsammans, kryddat med kaosfaktorn i tärningsslagen!

Är det en fördom att det är en viss typ av personer som spelar?
– I vår rollspelsgrupp är det ganska gott och blandat. En tvåbarnspappa som är SO-lärare, en fotbollsintresserad reklamare, en hårdrockande säljare, en ljudtekniker från norr och en skön rockabillykille. Men det är klart att det finns fördomar. Som oftast innefattar en finnig kille med trollkarlshatt och hans fantasykrigare; Krogath Barbaren med sitt magiska tvåhandssvärd…

Varför är det färre tjejer än killar som spelar rollspel?
– Bra fråga. Vi saknar tyvärr tjejer i vårt lilla gäng. Det handlar mycket om personkemi, och för mig så blir det mer dynamiskt när det sitter med minst en tjej vid bordet. Men jag antar att det generellt är lättare att hitta en rollspelsintresserad kille än tvärt om, vilket är riktigt trist.

Har du några boktips till rollspelsintresserade?
– Ska man spela till exempel Call of Cthulhu, så är givetvis allt av HP Lovecraft intressant. Det handlar mycket om att få en känsla för världen, tidsepoken och så vidare, för att på så sätt färga din karaktär och dina handlingar. Rollspelet har oftast ett ganska känt tema med uppsjöar av skönlitteratur som kan ge inspiration. Ska man spela i en historisk setting så rekommenderar jag varmt att plugga på lite inför –  eller värva en SO-lärare till gruppen.

På lördag är det Nordiska Speldagen på bibliotek i Norge, Danmark och Sverige. På Stadsbiblioteket Göteborg firar vi också dagen med bland annat brädspelsutlåning, Guitar Hero Battle, retrospel på gamla konsoler, Scrabble och besök av Sverok (Sveriges Roll- och Konfliktspelsförbund).
Välkommen till Stadsbiblioteket 13/11 kl 11-17.