Arrangemang

Detalj från Jean-Baptiste-Siméon Chardins målning "Der Rochen", 1728.

Mat till sjöss på 1700-talet

Publicerat 4 februari 2011 | Av |

Följ med på en spännande matresa bakåt i tiden! Lars Ellegård från Sahlgrenska Universitetssjukhuset kommer till Stadsbiblioteket för att berätta om matvanorna ombord Ostindiefararen Götheborg.

Lars Ellegård är adjungerad universitetslektor, docent i klinisk nutrition och överläkare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Han besöker Stadsbiblioteket Göteborgs Hörsal för att berätta om matvanor och kost ombord på Ostindiefararen Götheborg. Segelskeppet  kom att göra tre resor till Kina innan hon år 1745 förliste under inseglingen till Göteborg.

Välkommen till en marinhistorisk exposé kring små, men betydelsefulla, ämnen i maten i den svenska handels- och örlogsflottan. Medarrangör är Svensk Förening för Näringslära.

Klicka här för att se en film om arrangemanget.

Stadsbiblioteket Göteborg tisdag 8/2 i Hörsalen kl 18. Fri entré.

För mer information kontakta:
Anette Olausson-Jonsson, bibliotekarie, Stadsbiblioteket Göteborg.
Telefonnummer: 031-368 33 82
E-postadress: anette.olausson-jonsson@kultur.goteborg.se