Blogg, Boktips

Detalj ur omslaget till "Måste Carpa" av Lisa Ewald. Galago förlag.

Måste Carpa av Lisa Ewald

Publicerat 19 april 2018 | Av |

Hos personen på seriealbumets omslag har det tredje ögat redan öppnat sig. Genomgående genomsyras sidorna av en självhjälpsretorik om chakrameditation tillsammans med paroller som ”Alla skelett och inälvsfyllda hudpaket är lika vackra” och ”Dålig hy, orka bry”. Ordkonstellationer i samma anda sätter tonen. Jag tycker att det är väldigt skönt att få sjunka in i denna oputsade och obekymrade värld, som låter tankarna slingra sig hit och dit mellan högt och lågt.

Det ryms mycket bakom det rosagröna omslaget. Under läsningens gång hinner jag se framtidsutblickar från 2054, Barbie-kollage, porträtt och ett gäng syrliga samtidsreflektioner. För visst är det synd om den stackars surdegen som får symbolisera allt som är fel med medelklassen. Inte heller kan det vara helt lätt för Sveriges språkpoliser att förbli hopplöst omedvetna om vad orden besserwisser, konservatism, privilegium och kulturellt kapital egentligen betyder. När väl frågan har blivit ställd av Ewald är det svårt att släppa varför snoppen faktiskt inte heter fitten.

Vem är det egentligen som hinner carpa? För de tecknade karaktärerna verkar det stå en drös väl förankrade realiteter i vägen, inte minst i form av samhällsnormer tillsammans med möda och hårt arbete. Med tanke på att de välkända orden ”Carpe diem” har en fortsättning som betyder ungefär ”fånga dagen, lita ej på morgondagen” kanske det just är vardagens gråa skimmer som måste carpas. Om inte annat för att åtnjuta en strimma hopp innan arbetsveckan drar igång och nästa hyra måste vara betald.

Efter att ha stängt igen seriealbumet känns det som att jag har vistats på en färgsprakande och kaotisk plats. Jag tror att alla som ibland känner sig missmodiga över samtiden och vad ett liv innebär kan få en och annan stärkande ryckning i smilbanden av att läsa ”Måste carpa”. För egen del har jag både skrattat och känt igen mig väldigt mycket, inte minst i hur dagarna försvinner upplyst endast av mobilskärmens blåaktiga ljus. Det är inte utan att jag önskar mig en bonad att hänga upp ovanför vardagsrumssoffan med citatet: ”Jag ska bara scrolla några kilometer först”.

Gästbloggare: Sandra, ungdomsbibliotekarie, Tuve bibliotek

Är du 13-25 år? Få en gratis bok! 21 april sker 2018 års första Värsta boken-släpp i Nordstan! ”Måste Carpa” av Lisa Ewald är bara en av många ungdomsböcker som delas ut. Läs allt i det här blogginlägget.