Barnböcker

Detalj ur "Ludde och någon". Rabén & Sjögren förlag.

Ludde – En knasboll som flyger högt

Publicerat 26 februari 2014 | Av |

Han är älskad av de små barnen sedan trettio år tillbaka. Ludde; med sina stora öron och sina extra stora byxor. En smart men egensinnig liten filur som gör saker på sitt alldeles egna sätt.

Sedan den första boken gavs ut 1984 har ett trettiotal böcker om Ludde utkommit. Och numera finns de också översatta till sju språk. I böckerna är Ludde inblandad i allehanda äventyr. Det kan handla om att laga mat, träffa vänner, att flyga eller att göra en utflykt. Genomgående hittar Ludde på lagom knäppa saker, för han är lite av en knasboll, som ett barn i en radiointervju uttryckte det.

I samma intervju från Kulturnytt i maj 2008, berättar också författaren och illustratören Ulf Löfgren, (1931-2011), om sina Ludde-böcker. Idén till Ludde fick han av boken Nalle, skapad av Grete Janus Hertz. Men i den boken saknas det humor, tyckte Löfgren. Därför ville han göra en egen variant och Ludde föddes!

-Min uppgift är att roa och att underhålla. Jag vill också få barn att tidigt vänja sig vid böcker. Barn gillar upprepning – då känner de sig hemma. Därför är Ludde-böckerna uppbyggda som de är, säger Löfgren i radiointervjun.

Utseendemässigt är Ludde en blandning mellan kanin och hund. Invändigt har han stor äventyrslust. Alla Luddeböckerna har en enkel och rak historia kryddad med mycket humor. Berättelserna är fantasifulla och oförutsägbara.

I Ludde och Hasse åker tåg far de små tågresenärerna först rakt in i skogen. Eller ”rakt åt skogen” som Hasse säger. Sedan går färden över en bro, genom en lagård, en svampskog och en tunnel. Slutligen når tåget Nordpolen. Då vänder Ludde och hans kompisar hem igen – innan de blir förkylda av Nordpolens klimat.

I Ludde lagar soppa åker de olika soppingredienserna ner i den stora kastrullen. Morot, lök och potatis – men Ludde tvekar när Björnen vill att hans mössa ska koka med i soppan. Och när elefanten vill att bollen ska koka med tycker Ludde att elefanten är knäpp. Räven föreslår sedan att en spik passar bra i soppan. ”Man kan väl inte koka soppa på en spik”, säger Ludde. Eller kan man det?

Trettioåringen Ludde är extra aktuell i år eftersom Rabén & Sjögren nu ger ut nya upplagor av de populära böckerna. Dessutom har Ludde, med hjälp av Tomas Löfgren som är Ulf Löfgrens son, fått en lite modernare framtoning genom att färgskalan i böckerna har förändrats.

Avgör själv om du tycker att de ”nya” Luddeböckerna är bättre än de gamla! Låna böckerna på Göteborgs Stadsbibliotek!