Arrangemang, Blogg, Boktips
Elaf Ali

Elaf Ali och omslaget till boken Vem har sagt något om kärlek? (Rabén & Sjögren)

Live kl 18:Digitalt författarsamtal med Elaf Ali

Publicerat 11 maj 2021 | Av |

Elaf Ali är journalisten och föreläsaren som hamnat i rampljuset med sin nyutgivna självbiografiska roman ”Vem har sagt något om kärlek? – Att bryta sig fri från hedersförtryck”. Elaf Ali gästar nu Stadsbiblioteket för ett livesänt samtal om boken, om ett liv i skuggan av heder och om att bryta sig fri. Hon samtalar med ungdomsledaren och Elektra-representanten Sanna Rezai från Göteborg.

I sin bok skildrar Elaf Ali hur ett hedersstyrt liv i Sverige kan se ut. På ett personligt men faktainriktat sätt ger hon en direkt inblick i en uppväxt präglad av hedersnormer och förtryck. Det är också en berättelse om mod och om vägen ut. Elaf vill med sin bok inspirera unga att våga bryta med normer och visa att det finns hopp. Det här är boken som Elaf själv önskade att hon hade när hon var ung.

Sanna Rezai är studenten och ungdomsledaren från Fryshusets Elektraverksamhet. Elektra arbetar förebyggande för ett samhälle fritt från förtryck och våld genom att utbilda och sprida kunskap. Sanna har engagerat sig som ungdomsledare och har både deltagit samt hållit i deras utbildning i vardagsheder.

Du kan ställa frågor i kommentarsfältet under samtalets gång eller skicka in dem till oss i förväg via dynamo@kultur.goteborg.s