Facklitteratur, Skönlitteratur

Läsningen tog fart i Sverige

Publicerat 4 januari 2014 | Av |

Från delstaten Gujarat i Indien till Sveriges västkust. En lång resa som samtidigt var inledningen till en ny fas i Hemlatas liv.

Hon flyttade till Sverige i slutet av 80-talet för att gifta sig och bilda familj. Första mötet med Sverige var speciellt, minns hon, för från flygplanet, den där marsdagen 1988, kunde hon se hur snön yrde, likt bomullstussar. Hon som aldrig tidigare hade sett snö på riktigt var helt fascinerad. Och turligt nog kom hon att älska det svenska klimatet med snö och kyla.

Viljan att snabbt ta sig in på den svenska arbetsmarknaden var stark och på lediga stunder under sin föräldraledighet började hon att jobba extra på bibliotek i Göteborg. Några år senare blev hon fast anställd på Stadsbiblioteket och därmed gick en dröm i uppfyllelse. Den lärarutbildade Hemlata hade nämligen bestämt sig för att inte satsa på läraryrket i sitt nya hemland. Att arbeta med böcker på bibliotek passade henne däremot alldeles ypperligt.

Även om hon naturligtvis kom i kontakt med böcker i Indien, främst genom sina studier, så var det i Sverige som hon på allvar började läsa mer för nöjes skull. Och kontakten med biblioteksvärlden har gett henne många impulser in i litteraturens värld. Numera läser hon inte längre böcker på det språk hon lärde sig som barn, gujarati. Det är bara svenska som gäller för henne nu.

Några snabba boktips hinner biblioteksassistenten Hemlata förmedla innan hon sorterar vidare i bilderbokstrågen på Miini.

Jag gillar att läsa om starka kvinnor, säger hon, och lånar helst självbiografier. Första boktipset är Vilda svanar, en biografi som handlar om tre kvinnor från tre olika generationer. Hon läste den för många år sedan och den har gjort starkt intryck på henne. Boken är en självbiografisk familjehistoria skriven av Jung Chang. Den utspelar sig under det föränderliga 1900talet i Kina och blev en stor succé världen över då den gavs ut 1992. Den har översatts till 37 språk

En annan favoritbok är romanen Flickorna från Riyadh.

– När jag läste den upplevde jag den mer som en biografi än som en roman, säger hon. Fyra unga tjejer från Saudiarabien förmedlar sina tankar kring livet i det hårt styrda Saudiarabien. Tjejerna bryter mot konventionerna och gör som de vill!

Förutom biografier och romaner läser Hemlata gärna deckare. Spänning är ju aldrig fel, menar hon, och av en bok kräver hon också att det ska vara lätt att ta sig in i handlingen.

-Jag har läst Dan Browns deckare och de är verkligen jättebra! Och jag gillar Damernas detektivbyrå också. Säger Hemlata och sorterar vidare.