Arrangemang

Detalj ur omslaget till "Tio pinnar i luften". Skolverket.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Kom och lyssna på Sveriges fem minoritetsspråk!

Publicerat 15 november 2016 | Av |

Den 19 november kl 11 är du välkommen att delta i en språkfest för små, stora barn och föräldrar. Under den här dagen uppmärksammar vi de fem minoritetsspråken i Göteborg / Sverige som består av romani, samiska, jiddisch, meänkieli och finska.

Den här dagen sätts språket i centrum du kommer bland annat kunna ta del av en romsk saga, en ramsa på jiddisch, en jojk på samiska, en barndomsberättelse på meänkieli och en finsk saga.

Många barn i Göteborg talar mer än ett språk. Alla språk är viktiga och alla barn har rätt att tala, skriva och läsa på sitt eget modersmål!

I Sverige har fem grupper erkänts som nationella minoriteter; judar, romer, samer vilket också är ett urfolk, och sverigefinnar och tornedalningar. Dessa grupper har funnits i Sverige under lång tid. De är en del av Sveriges kulturarv och deras språk erkändes av Sveriges riksdag år 1999 som nationella minoritetsspråk.

Medverkande

Nathalie Ivanovitch verksam inom den romska kvinnoföreningen Trajosko Drom. Föreningen arbetar för den romska minoriteten och har ett speciellt fokus på kvinnofrågor.

Meri Alarcón har skrivit en bok på meänkieli om Kyllikkien påhittig tjej som växer upp i Tornedalen.

Anders Rimpi arbetar som operasångare och kompositör. Han har medverkat i samiska sammanhang.

Susanne Sznajderman-Rytz är språkvetare. Hon har medverkat i Sveriges Radios program jiddisch far alle.

Meri Gerhard musiklärare på Sverigefinska skolan i Göteborg. Hon är även Stadsbibliotekets finska sagoläsare.

Från 4 år fri entré

Samtliga program framförs på svenska

Romani kl 11: Sagostund med Nathalie Ivanovitch från Trajosko Drom, romsk kvinnoförening.

Meänkieli kl 12: Berättarstund med författare Meri Alarcón som läser ur sin egen bok.

Samiska kl 13: Musikframträdande med sångare Anders Rimpi.

Jiddisch kl 14: Jidish far kinder (Jiddisch för barn) med språkvetare Susanne Sznajderman Rytz.

Finska kl 15: Sagostund med lärare Meri Gerhard.

Bokutdelning av Tio pinnar i luften

Alla är varmt välkomna!

Boktips

Tio pinnar i luften av Gunilla Lundgren och Amanda Eriksson är en antologi där alla Sveriges minoritetsspråk är samlade.

I den här boken hittar du sagor, sånger, gåtor, dikter och ordspråk på Sveriges fem nationella minoritetsspråk – alla översatta till svenska. Bidragen är skrivna av personer som talar dessa språk. Det är en språkskatt som verkligen är roligt att ta del av.

Författaren har lyckats förmedla budskapet att varje språk är en gåva.

//Sara Sjöstrand, bibliotekarie som arbetar med mångspråk på barnavdelningen.