Skönlitteratur

Den 14 juni invigs Muminutställningen på Stadsbiblioteket! © Moomin Characters™

Kliv in Mumins värld på lördag!

Publicerat 12 juni 2014 | Av |

Stadsbiblioteket får fint besök! På lördag den 14 juni invigs den interaktiva Muminutställningen Vad hände sen? Utställningen hyllar Tove Jansson med anledning av hennes 100-årsjubileum och finns på plats i utställningshallen 14 juni – 9 augusti.

Utställningen är anpassad efter barns lust att upptäcka världen, både den inre och yttre. Genom att gå in i boken rent fysiskt upplevs utställningen med hela kroppen och alla sinnen. En resa ut i det farliga och okända. En färd genom olika käns­lor; mod, rädsla, ilska, ensamhet och glädje.

Utställningen är skapad av scenografen Petter Ljungberg och producerad av Kulturhuset.

Invigningsprogram på Stadsbiblioteket 14 juni

13.00 Presentation av Tove Janssons konstnärskap
Bibliotekarie Heli Henriksson Vasara presenterar Tove Janssons konstnärskap och Antti Yliselä, från Finska förvaltningsområdet, inviger utställningen.
Plats: Utställningshallen, entréplan

14:00 Barnboksförfattarna Irmelin Sandman Lilius och Heddi Böckman läser texter ur Toves rika sagoskatt och berättar om sitt personliga möte med Tove Jansson.
Plats: Tellus, Barnavdelningen.

15:00  Huset i sanden och blommor på väggen – Tove Janssons livsverk filtrerat genom muminböckerna. En fri betraktelse med utgångspunkt i ord och bild.
En föreläsning av Janina Orlov filosofie dr i ryska från Åbo Akademi.
Plats: Trappscenen, entréplan

Under sommaren är alla barn och deras vuxna välkomna att pyssla i Mumins verkstad på Barnavdelningen. Tisdagar och torsdagar kl. 13–16

Söndag 15 juni
14:00 Ett program för naiva vuxna av och med Birgitta Ulfsson. Vid pianot Lowe Pettersson
Plats: Trappscenen

Avslutande program 9 augusti
Teaterföreställning – Det osynliga barnet.
Kl 14.00 för barn 4–6 år i Tellus

Serietecknarworkshop med Jenny Berggrund
Kl 13.00–16.00 från 13 år i Dynamo

Ett svar till “Kliv in Mumins värld på lördag!”