Arrangemang, Facklitteratur

Detalj ur omslaget till "Älska, dricka, sjunga, leva, dö". Wahlström & Widstrand förlag.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Klassikerprat 1. Älska, dricka, sjunga, leva, dö

Publicerat 30 januari 2015 | Av |

Erik Axel Karlfeldt är en tidlös poet. Han var också en uppburen och hyllad författare under sin livstid. Men hans väg var inte alltid guldkantad och han hade några verkligt bistra år i sin ungdomstid.

Man kan fråga sig varför vissa författare, födda på 1800-talet aldrig dör; varför deras författarskap är högst njutbart nästan hundra år efter att de gått bort. Medan andra känns mossiga och lite för mycket sin tids barn.

Erik Axel Karlfeldt föddes 1864 i byn Karlbo i Dalarna. Fadern kom på obestånd och hamnade i fängelse  efter att ha skuldsatt sin gård och förfalskat sina släktingars namnteckningar. Ett sådant brott var säkert otroligt skambelagt och gården fick säljas på exekutiv auktion. Samma dag som Karlfeldt tog studenten, forslades fadern bort på en fångkärra.

Tack vare församlingsprästen, som såg pojkens begåvning fick han ändå läsa vidare.

1885 började han studera på Uppsala universitet, men fick avbryta sina studier i brist på pengar. I sin desperation skrev han ett brev till Aftonbladets redaktör Ernst Beckman som anställde den unge Karlfeldt som journalist. Och Beckman skramlade ihop pengar från vänner så att han kunde återuppta sina studier igen.

Efter sin akademiska examen jobbade han både som lärare och som biblioteksamanuens på Kungliga Biblioteket. Han fick stipendium och doktorerade och kunde resa till Italien.

När han 1904 blev invald i akademin var han en etablerad poet och hade publicerat sin tredje diktsamling.  1913 blev han akademins ständige sekreterare och när kollegorna några år senare ville tilldela honom nobelpriset i litteratur avsade han sig utmärkelsen. Men när man dött har man ju inte längre något att säga till om, så 1931 blev han hyllad med ett postumt nobelpris.

Litteraturvetaren Stina Otterberg har skrivit boken Älska Dricka Sjunga Leva Dö. En essä om Erik Axel Karlfeldt.  Som titeln anger har Otterberg formulerat sig omkring fem olika teman, med utgångspunkt från dikten Sub Luna.  Boken är inte en biografi över författaren, utan mer som en vandring i hans sångspår, skulle man kunna säga:

Vem var Erik Axel Karlfeldt? Svaret finns ju egentligen rakt framför oss, i dikterna själva. Det är den Karlfeldt jag vill möta – människan i hennes skapelse.

Hon nämner också en annan viktig sak:

Något av det svåraste när man skriver om litteratur är kanske detta: om man på allvar vill kunna närma sig ett författarskap måste man acceptera det. Erkänna det.

Som Otterberg  anger i sitt förord måste man själv vara ”rörlig” för att kunna njuta av styrkan i hans lyrik och inte få hangups på värderingar som inte är nutida. Att liksom kliva ut ur tiden.  Man vill med Otterberg säga att Karlfeldt var en glad poet, som njöt av livets goda och kände tacksamhet över allt som det gav. Han var bondsonen  med förmåga att se naturens kosmiska kraftfält och uppfatta musiken och det sinnliga i allt det skapade.

Det fina med Otterbergs bok är tankevandringarna i då och nutid. Texten böljar fram och åter på ett associativt, lärt och lättsamt vis. Boken blir inte mindre njutbar av de vackra, kurbitsinspirerade illustrationerna, gjorda av Lukas Möllersten, som liksom sätter tidsandan.

Evenemanget är ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan och ingår i föreläsningsserien Klassikerprat.

Klassikerprat 1.  Måndag 2/2 kl. 18, plan 1 Samlade dikter av Erik Axel Karfeldt (1864-1931) Föreläsare & samtalsledare: Stina Otterberg, litteraturvetare, kritiker och författare till ”Älska, dricka sjunga, leva , dö – en essä om Erik Axel Karlfeldt”

Klassikerprat 2.  Måndag 16/2 kl. 18, plan 1 Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson (1890-1964) Föreläsare & samtalsledare: Eva Borgström, litteraturvetare

Klassikerprat 3 Måndag 2 mars kl 18, plan 1 Självbiografi av Sonja Åkesson (1926-1977) Föreläsare & samtalsledare: Karin Brygger som snart doktorerar med avhandlingen Som om jag gjorde något annat än ljög , om Sonja Åkessons dagböcker och hennes författarskap.

Klassikerprat 4.  Måndag 16 mars kl 18, plan 1 Meridian av Paul Celan (1920-1970) Föreläsare & samtalsledare Mikael van Reis, kulturskribent och aktuell med boken”Den siste poeten: en essä om Paul Celans aska”

Klassikerprat 5. Måndag 30 mars kl. 18, plan 1 Ensam i Berlin av Hans Fallada (1893-1947) . Föreläsare & samtalsledare: Björn Sandmark, ny direktör på Göteborgs Stadsteater

Ett svar till “Klassikerprat 1. Älska, dricka, sjunga, leva, dö”

1. […] Sonja Åkesson växte upp på Gotland, där hon såg tågen komma och gå. Hon var dotter till en stins och kanske att alla resande människor väckte en längtan hos henne efter ett större sammanhang. Som 25-åring lämnade hon sin ö, mannen och de två barnen och flyttade till Stockholm. Då var hon gravid med en gift man som ville hålla fast vid sin familj, så det återstod bara att flytta in hos föräldrarna som då bosatt sig i Stockholm. […]