Arrangemang, Skönlitteratur

Kim Thúy i samtal med Jenny Högström

Publicerat 15 oktober 2013 | Av |

Vill du träffa författaren Kim Thúy? Välkommen till Litteraturhuset tisdag 22 oktober! Kl 19 samtalar Jenny Högström med författaren. Fri entré.

Kim Thúy är född i Saigon, 1968, och flydde från Vietnam med sin familj 1978. Efter en tid som båtflyktingar landade de i Kanada. I den både hyllade och prisade debutromanen Ru från 2010 – skriven på en drömsk, kondenserad prosa à la Marguerite Duras – skildras hennes egen historia. Nyss utkomna Mãn har många beröringspunkter med debuten och är en roman om kärlek och exil.
Thúy har varit översättare, jurist, sömmerska och restaurangägare – och är i kontrast till sina lågmälda böcker en ytterst sprudlande personlighet!

Jenny Högström, född 1974, är översättare från franska, litteraturkritiker – och för närvarande tjänstledig från sitt jobb som litteraturredaktör på Helsingborgs Dagblad för att arbeta som koordinator på Internationell Författarscen Göteborg.

Du kan låna romanen Ru på Göteborgs Stadsbibliotek.

Nyfiken på vad andra tycker om Ru? Läs gärna recensionerna:

Magnus Eriksson i Svenska Dagbladet.

Sinziana Ravini i Göteborgs-Posten.

Karin Nykvist i Sydsvenskan.

Marie Pettersson i Helsingborgs Dagblad.

Läs Carin Ståhlbergs intervju med Kim Thúy i Dagens Nyheter.

Författarbesöket presenteras av Göteborgs Stadsbibliotek, Litteraturhuset Göteborg, Internationell Författarscen Göteborg och Sekwa förlag.