Kid Svensk – Ingen riktig finne

Publicerat 6 december 2013 | Av |

Idag den 6:e december 2013, firas Finlands självständighetsdag för 96:e gången. Det är nationaldag och flaggdag i Finland och folk är lediga från arbetet precis som vi är i Sverige den 6:e juni.

Dagen till ära – eller kanske till och med att fira dagen med – har jag valt två filmer som har sverigefinsk anknytning.

Kid Svensk från 2007, vann Svenska Kyrkans Filmpris och belönades med Guldbagge för rollbesättningen till filmen.

Kirsi är 12-år och bor med sin finskspråkiga mamma i Göteborg. Hon skäms över sitt finska ursprung och rebelliskt kallar hon sig för Kid. Året är 1984 och sommarlovet börjar. Kids mamma saknar sin familj och beslutar att hon och Kirsi ska åka och fira sommaren i Finland. Kid blir ursinnig…

Kid Svensk handlar om att finna sin identitet och att konfrontera sina rötter. Filmen rekommenderas från årskurs 6, vilket dock inte betyder att målgruppen endast är tonåringar. Kid Svensk berör alla åldersgrupper – för vi har alla varit tonåringar eller har någon i närheten.

Dokumentärfilmen Ingen riktig finneLaulu koti-ikävästä (=Sången om hemlängtan) från 2013, är en musikalisk roadmovie. Handlingen i Ingen riktig finne fortsätter där Kid Svensk slutar kan man kanske säga. De gemensamma beröringspunkterna är rotlöshet, att hitta sig själv och ofta invandrarnas känslomässiga tvivel om vem man är, svensk eller finsk (i det här fallet).

Filmen följer Kai Latvalehtos och hans far Taunos bilresa från Uleåborg till Göteborg. Kai flyttar med föräldrarna till Sverige när han är två år. Tio år senare återvänder familjen till Finland. När Kai Latvalehto i 40-årsåldern får ett eget barn börjar han känna sig rotlös och kluven och för att hitta svaret på frågan startar han och hans far resan tillbaka till hans barndomstrakter i Göteborg. Under resans gång stannar männen i olika orter och träffar sverigefinnar och hör deras berättelser. Musiken, som spelas och sjungs av nya generationens sverigefinska kändisar/artister, är nyproducerad från sverigefinska schlagers från 70-talet. Anna Järvinen, Darya och Månskensorkestern, Markus Fagervall med flera dyker upp längs vägen.

Far och son kommer närmare varandra under resans gång, De minns gamla tider och det slinker ut en och annan hemlighet också.  Ingen riktig finne är ”en rörande historia om inre och yttre exil” – så löd Dragon Award-juryns motivering när filmen fick sitt pris för Best Nordic Documentary på Göteborgs filmfestival 2013.

Nyligen korades Kai Latvalehto till ”Årets Sverigefinne 2013”.

Du kanske känner någon sverigefinne? Besök henne/honom och ta med Laulu koti-ikävästä, jag garanterar att du gör intryck! Glöm inte ta med två ljus som skall tändas och ställas i fönstret. Hyvää itsenäisyyspäivää!