Skönlitteratur
Detalj ur omslaget till "Torka aldrig tårar utan handskar". Norstedts förlag.

Kärlek, utanförskap och Guds straff

Publicerat 18 januari 2013 | Av |

När aids kom till Sverige. Så sent som 1982 tvingades homosexuella smyga med sin läggning och när aids började uppträda i gaykretsar fanns det till och med en uppfattning om att det var Guds straff.

Jonas Gardell berättar i radions P1 att han har gråtit varje gång han har talat offentligt om sin romantrilogi Torka aldrig tårar utan handskar. Det är en bitter författare som vill göra upp med det svenska samhällets bemötande av homosexuella i samband med sjukdomen aids intåg i landet.

I trilogins första del, Kärleken, får vi följa de unga männen Benjamin och Rasmus, var och en för sig, som båda kämpar med sin skuldbelagda läggning och som till slut erkänner den och kärleken till varandra.

Stockholms gayvärld är allt annat än accepterad under 80-talets början. Homosexuella förpassas till urinoarer och parker, där möten sker – ofta under förnedrande former. Benjamin och Rasmus – som ännu inte mötts – trevar sig fram i denna så helt nya, rena värld där törsten efter ömhet kan få en att stå ut med det mesta.

Som en annalkande fara, ett dödsmoln västerifrån, sköljer den nya sjukdomen in över Sverige och i första hand Stockholms gayvärld. Och det är bara början.

Gardell har gjort ett omsorgsfullt arbete inför sin romansvit. Han lyckas elegant fånga tidsandan, stämningen och hans romanfigurer känns trovärdiga. Man blir helt tagen av denna berättelse; det är så sorgligt, så vackert och ibland till och med humoristiskt. Bibliotekariens bästa januaritips!