I am a free man!

Publicerat 11 augusti 2011 | Av |

I am not a number – I am a free man! Vem vill inte skrika så när man kommit tillbaka från semestern? I kultserien The prisoner inleds varje avsnitt med de orden.

En brittisk agent (Patrick McGoohan) hoppar av från underättelsetjänsten men blir kidnappad och förd till en paradisisk by där alla är lyckliga och nöjda och solen alltid skiner. Men invånarna är också ständigt övervakade och har inga namn – bara nummer.

Likriktningen är total. ”The Village” kontrolleras av nummer 2 som i varje avsnitt spelas av olika skådespelare. Agenten får numret 6 och ganska snart förstår han att han aldrig kommer att kunna ta sig från byn om han inte berättar varför han vill hoppa av… Men nummer 6 vägrar och är med sin orubbliga integritet ett föredöme för alla som känner sig fast i systemet  – vilket det än må vara!

Serien tar upp en hel del ämnen som känns lika aktuella idag: individen kontra kollektivet, hjärntvätt och manipulering av dröm och verklighet. Den påminner en hel del om nyare filmer såsom Inception och inte helt oväntat har också regissören Christopher Nolan velat göra en filmversion av The Prisoner.

Lite synd är det att idéerna bakom serien och manuset är så mycket bättre än filmtekniken som fanns till hands. Samtidigt förstärker långsamheten och de något taffliga (men innovativa och charmiga!) specialeffekterna den klaustrofobiska känslan i byn.

Låna The Prisoner på Stadsbiblioteket.

//Tipsat av Maria Nilsson, bibliotekarie på stadsbiblioteket. Du hittar henne oftast på avdelningen för musik, konst eller skönlitteratur här på biblioteket.