Barnböcker

Detalj ur omslaget till "Wow, vilket kalas!". Förlaget Hjulet.

Hela världens bilderböcker; Kom och fira med oss!

Publicerat 1 december 2016 | Av |

Om ett knytkalas med mat från hela världen och där alla tycks få plats.Wow!

Den brasilianska författaren Ana Maria Machado vill bjuda in oss till en storslagen fest. På inbjudningskorten står: ”Ta med dig vem du vill och vad du vill.” Det blir spännande att se vilka som kommer och vad de tar med sig!

Kanske Jack kommer med sin bror George och då tar de i så fall med sig en fotboll. Stora skålar med minipajer och kokoskakor har de säkert också med sig.

Roger och Ana Maria låter kanske sin parakit få följa med till kalaset. Deras mamma ser säkert också till att de får med sig många exotiska frukter.

Ifall Jamel och Fatima dyker upp får deras hund följa med. En härlig tajine (i nordafrikansk matlagning en sorts lergryta) skickar deras mamma, tant Khelil, med. En gryträtt likt denna kan stilla den värsta hungern!

Det blir svårt att få plats med alla härliga rätter på det dukade bordet. Couscous, afrikansk böngryta, vårrullar, sushi, paella är bara några exempel på allt gott som dukas fram. Under bordet ligger hunden och katten och dreglar och väntar på att få smaka av den goda maten.

Det blir en fest för både barn och vuxna och kalasandet pågår till långt in på natten. En mängd aktiviteter pågår samtidigt och stämningen är genomgående hög. Medan några dansar samba spelar ett annat gäng reggae en bit därifrån. Ett helt lamm grillas medan det pågår gymnastikövningar och spelas boll strax bredvid. Det snackas, skrattas och äts! Vilket kalas!

Ana Maria Machada, som är en internationellt känd författare, vill med sin bok hylla glädjen i att vara tillsammans. Hon vill också lyfta fram den sammansatta kulturen i Brasilien.

Hélène Moreau har illustrerat en mängd bilderböcker, främst på franska förlag. Hennes illustrationer är färgstarka och lyfter den medryckande berättelsen till ännu högre höjder.

Bilderboken Wow vilket kalas! finns att låna på Stadsbiblioteket!