Adele Bloch-Bauer

Hålla minnena vid liv – om ”kvinnan i guld”

Publicerat 27 januari 2016 | Av |

Här kommer ännu ett tips för dig som vill hedra förintelsens offer idag. Föredrar du filmer som bygger på autentiska händelser, intresserar dig för nutidshistoria, värdesätter goda skådespelarinsatser och är svag för rättegångsthrillers, då är detta filmen för dig.

Kvinnan i guld engagerar långt efter det att du tryckt på avstängningsknappen!

Den världsberömda jugendmålningen Kvinnan i guld målades av Gustav Klimt 1907. Den var ett beställningsverk av den välbärgade och konstnärliga judiska familjen Bloch-Bauer i Wien. Tavlan föreställer filmens huvudperson Maria Altmanns vackra moster Adele, som dog ung, 1925. Vi ser Klimts fantastiska guldskimrande tavla, men Maria Altmann såg en älskad moster från en svunnen värld, en värld som nazisterna brutalt tog ifrån henne.

Los Angeles 1998 varvas med dramatiska och hjärtslitande återblickar på Wien. I Österrike tog man 1938 emot nazisterna med öppna armar och trakasserierna mot judarna inleddes. Maria och hennes man lyckades med nöd och näppe ta sig ut ur hemlandet och över till Amerika, men hennes föräldrar blev kvar i Wien.

Nazisterna plundrade familjen Bloch- Bauers praktfulla lägenhet på värdeföremål. En tavla hamnade hos Hitler, Kvinnan i guld på konstmuseet Belvadere i Wien. Man roffade också åt sig det spektakulära och dyrbara halsband, som Adele bär på tavlan och som gick i arv till Maria när hon gifte sig. På foton från kriget kan man skåda det unika smycket runt halsen på Emmy Göring.

För Marias del handlade rättsprocessen för att få tillbaka Klimts tavla sextio år efter stölden inte om pengar (hon var villig att förhandla) utan om sin familjs upprättelse. Det var ett sätt för henne att hålla minnena vid liv. Eftersom tavlan kommit att bli Österrikes motsvarighet till Frankrikes Mona Lisa och betingade ett marknadsvärde på ofattbara 100 miljoner dollar, kämpade museet med näbbar och klor för att slippa lämna tavlan ifrån sig.

Slutligen såg sig Maria ingen annan utväg än att stämma den Österrikiska staten. Vid sin sida hade hon den unge, begåvade judiske advokaten Randy Schönberg, vars släktingar också kom från Wien och ingick i familjen Bauer-Blochs bekantskapskrets. Striden var en Davids kamp mot Goliat och kom att bli utdragen. Maria hann fylla nittio innan utslaget föll.

Helen Mirren, som gestaltar Maria Altmann med samma sorts majestätiska värdighet och torra humor som när hon spelade Elizabeth II i The Queen, är filmens starkaste kort. Ett annat plus är att skådespelarna i Wien är tyskar, som talar tyska, något som inte är en självklarhet i amerikanska filmer.

Vill du ha mer kött på benen angående det tjuv- och rackarspel som nazisterna ägnade sig åt i konstvärlden läs Anders Rydells Augustprisnominerade bok Plundrarna: hur nazisterna stal Europas konstskatter från 2013.