Skönlitteratur
Detalj ur omslaget till "Blattejävlar". Rámus förlag.

Goran Vojnović i samtal med Khashayar Naderehvandi

Publicerat 9 mars 2013 | Av |

Nu är det dags att gå på ett nytt spännande arrangemang av Internationell Författarscen Göteborg! Skriv in den 12:e mars (och 27:e maj) i almanackan.

Goran Vojnović född 1980, debuterade 2008 med romanen Blattejävlar! som nu kommer i svensk översättning. ”Alla länder har sina blattar,” har Goran Vojnović sagt och visst känns romanens händelser och ämnen igen från diskussioner och debatter även i Sverige. När boken först utkom anmäldes Vojnović för förtal av den slovenska polisen, som boken driver hejdlöst med och vars slentrianmässiga misshandel av invandrade också beskrivs. Efter stor uppmärksamhet runtom i Europa friades Vojnović från misstanke. Romanen är även aktuell som film, i regi av Vojnović själv.

Oroande men underhållande och med ett rasande driv beskriver Goran Vojnović huvudpersonen Markos lakoniska iakttagelser. Hopplöshet och drömmar blandas med kriminalitet, sport, droger, bilar, likheter och olikheter bland människorna runt honom.

Khashayar Naderehvandi, född 1980, är poet och litteraturkritiker. Han debuterade 2011 med diktsamlingen Om månen alls syntes, och i maj i år utkommer han med en roman, Vilar i era outtröttliga händer. Han är även verksam som litteraturkritiker för Helsingborgs Dagblad, som fotograf och som lärare på författarutbildningen Litterär Gestaltning, Göteborgs Universitet.

Samtalet förs på engelska.

Tisdagen den 12 mars, 19.00, Världskulturmuseet.
Fri entré

I maj är det dags igen! Nästa programpunkt för Internationell Författarscen Göteborg är nämligen Sofi Oksanen och Ingrid Elam i samtal, Stora teatern, 27 maj kl 19.00
Kontakt:
Sofia Gräsberg
koordinator
tel. 0706 51 43 58
e-mail: sofia@ifsgbg.se
hemsida: www.ifsgbg.se

Internationell Författarscen Göteborg är ett samarbete mellan Författarcentrum Väst, Världskulturmuseet, Göteborg & Co, Bok & Bibliotek, Kultur i Väst, Västragötalandsregionen och Stadsbiblioteket Göteborg.