Arrangemang

Lördag 8 november: Heldag på Stadsbiblioteket om Google och unga på nätet

Publicerat 31 oktober 2014 | Av |

Missa inte Stadsbibliotekets heldag om Google, barn och ungas liv på nätet, sociala medier och digital släktforskning lördagen den 8 november. Fri entré så klart. Välkommen.

Det digitala biblioteket bjuder på en dag fylld med intressanta föreläsningar, handledningar och workshops den 8 november.

Google och den digitala revolutionen

Trappscenen kl 11 och kl 14 (Två tillfällen)
Andreas Ekström är kulturjournalist på Sydsvenskan i Malmö-Lund. För några år sedan utkom han med en uppmärksammad bok om Google. Under ett spännande seminarium berättar han om världens viktigaste och mäktigaste internetfenomen, men också om hur vi bör förhålla oss som medborgare och användare. Han talar också om den säregna företags- och organisationskultur som har gjort Google så framgångsrikt. Räkna med att samtalet sedan rör sig vidare och riktar om fokus – mot oss själva. Hur beter vi oss i den digitala revolutionen? Varför är vi så fascinerade av sociala medier? Och vad händer när vi frivilligt delar med oss av precis allt från hälsouppgifter till politiska uppfattningar? Och ställ de svåra frågorna; det är i ett gemensamt samtal som svaren söks!

Andreas Ekström har gjort uppemot två hundra föreläsningar, författarbesök och seminarier kring den digitala revolutionen. Med pedagogisk tydlighet och utmanande frågor lyckas han ofta få publiken att omvärdera sitt nätbeteende.

Pia Widegren – Unga och nätet

Trappscenen kl 15.15-17.15
Pia Widegren är gymnasieläraren som redan i slutet av 1990-talet började röra sig på internet tillsammans med sina elever. Där upptäckte hon att hon kunde få en fördjupad kontakt med ungdomarna, vilket var till stor hjälp i läraryrket. Numera arbetar Pia som utvecklingsledare i Motala Kommun, och sedan 1997 har hon rest land och rike runt för att föreläsa om barns och ungas liv på nätet. Hon delar med sig av sina erfarenheter om vad unga brukar göra online och varför det är viktigt att vi vuxna sätter oss in i det som sker och kan ha en dialog med ungdomarna om detta. Aktuella sociala medier kommer också att tas upp. Pia Widegren är vinnare av Guldäppeljuryns särskilda pris 2013.

Släktforskningsdrop-in

Plan 2 kl 13-15
Vi hjälper dig att komma igång med din släktforskning och visar bibliotekets databaser. Det finns både digitala databaser och mycket tryckt material som kan hjälpa dig.
Stadsbiblioteket i samarbete med Föreningen GöteborgsRegionens Släktforskare.

Vad är sociala medier?

Utbildningsrummet kl 10.30-11.30
Kik, Ask.fm, Facebook och Instagram – undrar du vad sociala medier är och vill veta hur det fungerar? Vi berättar om några av de vanligaste. Föranmälan krävs. Anmäl dig i kalendariet på www.gotlib.goteborg.se, på biblioteket eller på telefon 031-3683400. Vi ses kl 10.20 vid receptionen på entréplan.

Googla smart

Utbildningsrummet kl 12-13
Vi ger dig som är nybörjare på Google, tips på hur du kan söka mer effektivt. Begränsat antal platser. Vi ses kl 11.50 vid receptionen på entréplan. Föranmälan krävs. Anmäl dig i kalendariet på www.gotlib.goteborg.se, på biblioteket eller på telefon 031-3683400.