Arrangemang, Facklitteratur

Genom Europa på ett hjul

Publicerat 23 juli 2014 | Av |

Välkommen att ta del av Jesper Lissmark Hults inspirationsföreläsning på Stadsbiblioteket torsdag den 14 augusti kl. 18! Föreläsningen kommer att fokusera på Jespers möten med människor och kulturer i Europas olika länder och om vad dessa möten haft för betydelse för honom.

Europa direkt Göteborgsregionen bjuder in dig till arrangemanget På enhjuling genom Europa. Arrangemanget äger rum på Trappscenen på Stadsbiblioteket vid Götaplatsen.

Hur kommer man på den smått galna idén att cykla på en enhjuling genom Europa? Det frågar jag Jesper Lissmark Hult, som nyss återvänt till sin hemstad Karlskrona efter att i tio månader bott i Göteborg.

– Jag älskar utmaningar, svarar Jesper. Det var efter att jag tagit studenten som ”enhjulingsidén” tog fart på allvar. Jag var i Australien och träffade där en svensk kille som cyklade omkring på en enhjuling och jag tänkte: Kan han så kan väl jag!

Sagt och gjort. Jesper lärde sig konsten att cykla på ett hjul och turerna blev längre och längre. 2011 cyklade han genom Sverige och 2012 genom Europas länder.

Jesper, som av vissa har beskrivits som ”en smått galen men skön människa”, är den förste som cyklat genom Europa på en enhjuling.Han är en flitigt anlitad föreläsare runtom i Sverige. Föreläsningarna handlar mycket om personlig utveckling, men de kan också vara skräddarsydda för det aktuella tillfället.

För Jespers del har livet inte alltid varit lätt. Under skoltiden blev han mobbad och han hade också starka självmordstankar. På Youtube-klipp berättar han öppenhjärtigt om detta, och det är rörande att höra hans ord kring det han upplevt. Han berättar också om hur livet vände och hur han hittade vägen till ett meningsfullt och kreativt liv. Han brinner för att dela med sig av de upplevelser han har med sig i bagaget. Ett nattsvart liv kan få en helt ny vändning. ”Det är vår inställning som är avgörande för hur långt vi kan komma”, poängterar Jesper. Kärleken från hans familj har varit avgörande för hur han har kunnat gå vidare i livet.

Jesper delar gärna med sig några boktips som anknyter till hans föreläsningsteman. Mattias Ribbing och hans böcker är Jespers egna favoriter. I synnerhet när det gäller minnesträning har Jesper haft stor nytta av att ta del av dessa böcker.

– Eftersom jag har rest så mycket, och träffat otroligt många människor utomlands, behöver jag förbättra mina språkkunskaper. Ribbings böcker har hjälpt mig, berättar Jesper.

Du kan med fördel låna böckerna på Göteborgs stadsbibliotek!

Varmt välkommen till Stadsbiblioteket för att lyssna till Jespers egna ord som garanterat kommer att beröra dig!