Barnböcker, Konst

Detalj ur omslaget till "Skogens hemligheter". Mirando bok.

Förtrollande bildberättelser för stora och små

Publicerat 27 september 2016 | Av |

Jag vågar lova dig en sak.En bilderbok av Jimmy Liao glömmer du inte i första taget.

Framför mig har jag tre bilderböcker som är översatta från kinesiska av Anna Gustafsson Chen. Böckerna är skapade av den taiwanesiske författaren och bilderbokskonstnären Jimmy Liao. Det är lätt att förstå att denne man mer eller mindre är kultförklarad i sitt hemland.

Skogens hemligheter är liten i sitt format och illustrationerna i den är svartvita. Texten är sparsmakad och samtidigt poetisk. Det handlar om en flicka som likt Alice i underlandet upplever en dröm. En väldig kanin är en viktig figur i boken. Också många små kaniner fyller några av bokens sidor – en av dem skuttar till exempel ut ur en stor trumpet tillsammans med musik. Ur musiken föds en fin berättelse om hemligheter och skogen fylls av glada toner.

Stjärnenatt tillägnar Liao ”alla barn som inte kan kommunicera med världen”. I denna fantastiska bok, som vänder sig till lite äldre barn, får vi följa en flicka som inte har det så lätt i livet. Men hennes räddning kommer att infinna sig innan boken är slut. Jag säger bara: Vilken berättelse! Här är illustrationerna i färg och konst i form av van Gogh och Magritte är insprängd i berättelsen. Det är lätt att bli hänförd av den starka handlingen där Liao väver in både sorg, mobbning, vänskap och utanförskap.

På omslaget till Färgernas ljud ser vi ett äppelträd där en blind flicka sitter på en av grenarna. Med sin blindkäpp försöker hon nå ett moget äpple samtidigt som hon håller balansen så att hon inte trillar ner. De allra mest fantastiska bilder fyller den omfångsrika bilderboken, där flickan är huvudperson. Hur upplever hon den resa som hon gör med tunnelbanan och dess underjordiska tunnlar? Under resan, som också är en inblick i flickans undermedvetna, passerar den ena miljön efter den andra; fantasidjur, människor, färgmönster….

Vad har flickan för minnen av färger, från den tid hon kunde se? Kan hon känna ljudet från färgerna? Och hur ska hon kunna nå det sötaste röda äpplet och gläntan med gyllenlöv?

Jimmy Liaos böcker är verkligen fantastiska och ger både stora och små en rik upplevelse.

Skogens hemligheter ingår i en av våra bokpåsar för högläsning. Läs mer om projektet läs ♥ högt här!