Filmens leading man Peter O´Toole

Publicerat 20 december 2013 | Av |

I lördags 14 december gick en av filmens stora Leading men ur tiden. Peter O’Toole kommer förmodligen främst att bli ihågkommen för huvudrollen i David Leans Lawrence of Arabia som blev hans stora genombrott. Tyvärr finns inte den filmen på biblioteket så dagens tips blir i stället en annan klassiker.

Becket från 1964 baseras på en pjäs av Jean Anouilh och handlar om vänskapen mellan kungen Henry II och Thomas Becket på 1100-talet. Hela filmen är en skådespelarduell och  ett samspel mellan två av den brittiska filmens giganter, Richard Burton och Peter O’Toole. Henry II vill förgöra den katolska kyrkan och utser sin vän Thomas Becket till dess överhuvud. Hans avsikt är att själv skaffa sig makten över kyrkan. Men Becket tar sitt nya uppdrag på blodigt allvar och sätter sig upp mot sin gamla vän vilket gör kungen rasande. Spelet kan börja…

Peter O’Toole föddes på Irland men växte upp i England där hans skådespelarkarriär började inom teatern. Han blev en Shakespearetolkare av rang och en av de stora är Hamlet. Under filmkarriären blev han Oscarsnominerad 7 gånger utan att vinna, men fick en välförtjänt hedersstatyett 2003 vid 70 års ålder.

Privatlivet var stormigt och alkoholproblemen offentliga. Skådespelerskan Siân Phillips som var gift med honom i 20 år har skrivit boken Public places: my life in the theatre, with Peter O’Toole and beyond.

Av fyra Hellraisers finns nu ingen kvar.

”Life turned out much better than I thought. I knew after a little while that I could act.” (Peter O’Toole)