Arrangemang, Tillbyggnaden
Stadsbiblioteket i april

Stadsbibliotekets tillbyggnad klättrar allt högre mot himlen. Foto: Lisa Nylén

Ett år kvar till invigningen av nya Stadsbiblioteket

Publicerat 15 april 2013 | Av |

Det nya Stadsbiblioteket Göteborg blir 3000 kvadratmeter större, inredningen värnar om husets ursprungliga 1960-talsstruktur och biblioteksanvändarnas inflytande stärks. Och framtidsvisionen för Stadsbiblioteket står klar.
– Vi ska bli göteborgarnas främsta mötesplats, slår bibliotekschefen Christina Persson fast.

Om- och tillbyggnaden av Stadsbiblioteket är i full gång och hittills går allt enligt tidplan. Husets nuvarande yta på 9000 kvadratmeter utökas med 30 procent, huset moderniseras och vissa avdelningar växer, men framför allt skapas nya möjligheter för möten.
– Vi bygger inte för att få plats med fler bokhyllor, vi bygger för att ge mer plats till människor, säger Christina Persson.

I det nya Stadsbiblioteket kommer det att finnas stort utrymme för biblioteksanvändaren att skapa och uttrycka sig själv. Utställningar, uppläsningar, musik och förläsningar ska utmana och inspirera till nya möten, både med bibliotekets utbud och med andra besökare. Den nya tillbyggnaden gör det möjligt att hålla vissa avdelningar öppna även då resten av biblioteket är stängt.

Bibliotekets besökare kommer att få ett större inflytande över innehållet på hyllorna och planeringen av program. Förutom inlämnade önskemål ska användarundersökningar visa vilka utvecklingsområden som ska prioriteras.
– Vi ska skapa innehållet i det nya biblioteket tillsammans. Användarna ska känna att det är deras bibliotek, säger Christina Persson. (Läs mer om visionen för det nya Stadsbiblioteket här).

Inredningen i huset samspelar med den 1960-talsstruktur som finns i den ursprungliga byggnaden. Tack vare husets nya glasfasad blir de omgivande byggnaderna påtagliga även inne i biblioteket och inredningsarkitekten Klara Brunnström från Link arkitektur har plockat upp Götaplatsens färgskala i inredningen.
– Det är mycket tegel i omgivningarna och inredningen får inslag av gult, orange och grönt. Men basen är vitt och ljust för att göra böcker och media framträdande, säger Klara Brunnström.

Det nya stadsbiblioteket invigs på Världsbokdagen den 23 april 2014.

För mer information, kontaktuppgifter och högupplösta bilder, kontakta
Lisa Nylén, Stadsbiblioteket Göteborgs Informationsavdelning
Mejl lisa.nylen@kultur.goteborg.se
Tel: 0761- 051280

2 svar till “Ett år kvar till invigningen av nya Stadsbiblioteket”

1. Det nya biblioteket ser ut att bli fint, men kommer det att bli energisnålt? Det går idag att isolera hus så bra att de använder minimalt med uppvärmningsenergi, man kan också genom placering av solceller på väggar och tak se till att el produceras i huset. Men när man ser att det ska bli glasfasad på byggnaden undrar man om detta verkligen ger energisnål uppvärmning? Och blir det någon plats för solceller?

2. Hej Jonas!
    Vi kommer inte att ha solceller på det nya huset men Stadsbiblioteket kommer ändå att bli energisnålt, det är en mycket prioriterad fråga i byggnadsprocessen.
    Vänliga hälsningar
    Stadsbiblioteket