E-böcker

Detalj ur "Något som inte stämmer". Piratförlaget.

E-bok – för dig som inte vill vänta!

Publicerat 7 april 2016 | Av |

Om man vill ha en populär bok så är det tyvärr ofta lite väntetid innan man får den på biblioteket. Då kan vi tipsa om en smart ”genväg”, e-boken!

När det blir lång kö på en bok så köper vi in så många vi kan. Just nu ligger till exempel Martina Haags bok i topp med över 500 reservationer och vi har köpt 86 stycken och har fler beställningar på gång.

Men vi kan ju inte köpa in 500 stycken. Det finns många andra böcker vi vill kunna erbjuda och behöver köpa och så småningom avtar ju populariteten även för de mest älskade böckerna och då har vi väldigt många exemplar av en bok som alla redan har läst.

E-böcker däremot är det ingen kö på och hur många som helst kan låna på en gång. Om du har en dator, en surfplatta, en läsplatta eller en smartphone kan du låna. Här hittar du instruktioner för alla olika läsverktyg. Följ instuktionerna steg för steg så brukar det gå bra. Skulle du köra fast har vi drop-in varje tisdag mellan 15 och 17, när vi hjälper till med just e-böcker.

Detta är de tio i topp mest reserverade böcker på biblioteken i Göteborg just nu. Nu finns alltså 7 av 10 av de böcker som är mest reserverade som e-böcker. De som finns som e-böcker är länkade direkt till e-bokskatalogen så om du ha ett läsprogram och adobe-id färdigt kan du klicka och låna på en gång!

1.Det är något som inte stämmerMartina Haag 543 reservationer

2. Min fantastiska väninna – Elena Ferrante 400 reservationer

3. Århundradets kärlekskrigEbba Witt Brattström 376 reservationer

4. Sjuka själarKristina Ohlsson 214 reservationer