Arrangemang

Detalj från omslag till "I ljusets makt". Förlag: Gilla böcker.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Dynamos bokcirkel för unga

Publicerat 5 februari 2016 | Av |

Den här gången läser vi en fantasy-action, I ljusets makt av Leigh Bardugo. Vi fikar och pratar om vad vi tyckte om boken den 15 februari. Häng gärna på du också! Allt är gratis och mycket trevligt.

Jag har inte kommit särskilt långt i Leigh Bardugos I ljusets makt än, jag är hittills kanske 35 sidor in i boken, men jag är redan helt fångad av stämningen och miljöerna. Jag på något vis längtar till platserna i boken på det där sättet som man bara kan göra med riktigt bra tv-serier eller romaner. Ni vet, sådana berättelser som tar en med till en plats som är helt annorlunda, främmande och säreget vacker.

Leigh Bardugo har skapat en stämning tung av mörka spiraltrappor, täta sommarskogar med leriga sjöar att bada i och hertigens hus med valvgångar, pelare och djupa fönsternischer där de föräldralösa barnen kan sitta och spana ut på snöyran utanför. Årstiderna skiftar snabbt i första kapitlet, men allt flyter på så mjukt att jag bara låter mig svepas med.

Den senaste tiden har jag läst många amerikanska ungdomsböcker i svensk översättning och det brukar alltid finnas ett litet språkligt motstånd, en känsla av att texten haltar sig fram på lånade ord. Men den här översättningen av Carina Jansson däremot är något helt annat. Språket är vackert och flyter på naturligt. Det finns en rytm och ordval som känns hemma. Det gör Bardugos magiska fantasyvärld levande och framför allt trovärdig.

Som du förstår sitter jag nu framför datorn och bara längtar till nästa lässtund. Min förhoppning om att boken och stämningen håller kvar mig ända till sista sidan är stark. Men oavsett vad jag kommer att tycka om resten av boken så ser jag som alltid fram emot att få diskutera den i vår nästa träff med Dynamos bokcirkel för unga.

Boken finns att låna på Stadsbiblioteket och du anmäler dig till bokcirkeln på dynamo@kultur.goteborg.se.

Hoppas vi ses!