Arrangemang

Detalj ur omslaget till "Som stjärnor i natten". Lilla Piratförlaget.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Dynamos bokcirkel för unga

Publicerat 6 januari 2016 | Av |

Nu är det dags för årets första bokcirkelträff för unga!

Till måndagen den 18/1 har vi läst Som stjärnor i natten av Jennifer Niven.

Violet Markey och Theodore Finch träffas på en avsats i skolans klocktorn, båda två ett halvt steg ifrån att kasta sig ut, störta ner mot marken och bara göra slut på alltihop. De är 17 år och går i samma high school, men befinner sig ändå i helt olika världar. Finch är urspårad och kallas ofta för Theodore Freak. Violet har hög status i skolan men bär på sorg och skuld efter hennes storasysters plötsliga död. Dessa två ungdomars möte utvecklas genom boken till något större än vad någon av dem hade kunnat föreställa sig.

Jennifer Niven har tidigare skrivit såväl fiktiva som självbiografiska böcker och även om Som stjärnor i natten är en fiktiv berättelse så skriver Niven i efterordet att hon i denna bok har bearbetat sorg och förlust från sitt eget liv genom romankaraktärerna Violet och Theodore.

Det här är en bok om att vilja dö eller leva fullt ut, en vacker och plågsam berättelse om att leva med psykisk ohälsa, om självmord och att vilja hålla sitt självskadebeteende hemligt.

Jag blev totalt hänförd av den här boken. Den växte in i mig och även om jag till en början tyckte att Theodore Finch var ganska jobbig, så väcktes mot slutet av berättelsen en önskan hos mig om att någon gång få träffa en Finch i mitt liv. En sådan person som går utanför verklighetens ramar och gör livet till något större och vackrare än den vanliga vardagen. Jag rekommenderar varmt att låna den här boken på biblioteket och läsa den till nästa bokcirkelträff.

Maila gärna en anmälan till dynamo@kultur.goteborg.se om du tror att du kan komma så att jag och Jonas som håller i cirkeln vet hur många smörgåsar vi ska beställa till fikat. Allt är gratis och mycket trevligt.