Musik, Skönlitteratur

Detalj ur omslaget till "stickspår". Carlsson förlag.

Dylan, Nobelpriset och Izzy Young

Publicerat 9 december 2016 | Av |

Samtidigt som det pågår Nobel-festligheter i Stockholm befinner sig Bob Dylan på sin ”Never ending tour”.Han är långt bort från högtidliga tal, stel middagsetikett och glittrande juveler.

Nej, 2016 års Nobelpristagare i litteratur kommer inte att närvara under prisutdelning och bankett i ett vintrigt Stockholm. Istället för att bege sig ut på en lång resa till det avlägsna landet Sverige stannar Dylan kvar i sitt USA, där han alltså, 75 år gammal, fortfarande turnerar land och rike runt. Särskilt imponerande är det också att kalla turnén för ”never ending”.

Kanske Dylan skickar Izzy Young att ta emot priset?! Young är i dag 88 år och bosatt på Södermalm i Stockholm. Det lär ha varit han som 1961 arrangerade Dylans första konsert i New York city. Yong driver sedan många år Folklore center – först i New York och sedan i Stockholm. Utan Young hade det kanske inte blivit någon Bob Dylan-karriär och därmed inget Nobelpris i litteratur?

Nåväl, spekulationerna har varit många kring Dylans mottagande av Nobelpriset. Kommer han verkligen att ta emot det? Och varför utsåg Svenska Akademien en musiker till pristagare i litteratur?

I februari 2016 utkom Ola Holmgrens bok Stickspår : åtta skäl varför Bob Dylan borde tilldelas Nobelpriset i litteratur. I oktober fick vi beskedet att Dylan fått Nobelpriset i litteratur. Vilket sammanträffande!

Jag och många andra blir naturligtvis, med tanke på just dessa omständigheter, extra nyfikna på Holmgrens bok. Vid en föreläsning fick jag nyligen också möjlighet att lyssna på författarens egna ord kring Dylan och den bok han skrivit om Dylans texter.

Holmgren, som är professor emeritus i litteraturvetenskap, har följt Dylan ända sedan debuten på 1960-talet. Han betraktar Dylan som en konstnär i oavbruten förändring. Han är en klassisk poet, menar Holmgren, och stannar upp vid ordet lyrik. Det betyder sång till lyra! Och Holmgren fortsätter sin föreläsning med att säga att Dylan istället för lyra använder gitarr och munspel.

Många är de Dylankonserter som Holmgren varit på genom åren. Många är också de skivalbum med Dylan som han lyssnat på.

Stickspår består av analyser av åtta Dylan-låtar, så kallade outtakes (stickspår). Dessa har inte kommit med på hans officiella album utan har dykt upp långt senare. Då har de hamnat i samlingsverk eller i piratutgåvor. De flesta av dessa outtakes är från 1980-talet.

Inte bara hängivna Dylan-fans kan ha glädje av den här boken. Även de som bara är lite nyfikna på att få veta mer om Dylans texter får här en hel del till livs. Holmgrens gedigna kunskap inom litteraturens område gör att boken lyfter högt!

Avslutningsvis Dylans egna ord, som Holmgren också citerar i sin bok: ”People can learn everything about me through my songs, if they know where to look. They can just juxtapose them with certain other songs and draw a clear picture.”