Douglas är Man on the Edge i moderna filmklassikern Falling Down

Publicerat 13 december 2013 | Av |

Filmklassiker att låna på biblioteket – Vi börjar med en modernare filmklassiker: Falling Down

Som bibliotek kan vi bara köpa filmer som är utgivna som hyrfilmer och som dessutom har de rättigheterna  aktuella. Det innebär att vi inte kan köpa så många äldre bra filmer som vi skulle vilja.

Vi blir därför glada när något filmbolag väljer att ge ut filmer på nytt. Nu i höst har Warner Bros. en lista med filmer vi har kunnat välja ifrån. Snart kommer en hel rad gamla Clint Eastwood-filmer, Borta med vinden, Amadeus och många andra att finnas på biblioteket. När leveransen kom nyligen valde jag att se om en film jag inte sett på säkert 15 år.

Falling Down börjar i rusningstrafiken i Los Angeles där D-Fens (som Michael Douglas karaktär kallas efter sin nummerplåt) bestämmer sig för att lämna sin bil mitt i kön och gå hem till fots. På vägen byggs hans vrede upp och alla han möter får ta del av hans frustration. Han har nyss blivit av med både sitt jobb och sin familj och har dessutom besöksförbud hos sin dotter som har sin födelsedag just den här dagen.

Under hans väg får detektiven Prendergast (spelad av Robert  Duvall) rapporter om en man i vit skjorta som går bärsärkargång runt om i staden. Trots att det är hans sista dag på arbetet innan han skall gå i pension och flytta hem till sin sjuka fru bestämmer han sig för att ta fast D-Fens.

Filmen visar Los Angeles som den segregerade stad det är och hur en ganska vanlig man bryter ihop av stress. 1993 när filmen kom kallades den bl.a. ”the end of the American dream” och räknas nog hos många som en modern klassiker.

Filmen lär ha inspirerat Iron Maiden till låten Man on the edge.