Film, Musik

Brittisk socialrealism när den är som bäst

Publicerat 2 oktober 2013 | Av |

11-åriga flickan Skunk står i centrum i en film om tre dysfunktionella familjer från samma villakvarter i en förort till London. Broken av debutanten Rufus Norris är brittisk socialrealism när den är som bäst.

Skunk står nära sin ensamstående pappa som är advokat. Hon har en storebror hon retar sig på, en hushållerska som hamnar i ett triangeldrama och en killkompis som är på väg att bli hennes första pojkvän. När de vill vara för sig själva försvinner de bort till en bilkyrkogård där de inrett en gammal skrotad husvagn.

En kväll blir hon vittne till när hennes lätt förståndshandikappade vän Rick blir misshandlad av grannen Mr. Oswald. En av Mr. Oswalds döttrar har falskt anklagat honom för våldtäkt. Det blir upprinnelsen till en rad händelser som kommer att förändra Skunks och alla andra inblandades liv – och får katastrofala följder.

Eloise Laurence är lysande i rollen som Skunk. Tim Roth fick välförtjänt Stockholms filmfestivals skådespelarpris för rollen som hennes pappa. Den nedtonade följsamma filmmusiken är skriven av Blur-sångaren Damon Albarn.

Låna Broken på Göteborgs Stadsbibliotek.