Skönlitteratur, Stadsbiblioteket Dynamo

Bokträff om dystopier – här kommer boklistan

Publicerat 9 december 2013 | Av |

Under hösten har Angereds bibliotek tillsammans med Stadsbiblioteket Dynamo arrangerat bokträffar för lärare årskurs 7-9. Efter varje träff publiceras boklistan här så att fler kan få ta del av alla goda tips.

Dystopin är en del av den litterära genren science fiction. Dystopin är motsatsen till utopin. Om utopin är en fulländad och idealisk värld så är dystopin dess mardrömslika och hemska motsats. Dystopins samhällen använder olika medel, bland annat rädsla och propaganda, för att kontrollera och övervaka människor, information och teknologi. Ofta finns en övermakt som antas stå över alla andra – den stora massan av avhumaniserade människor. Dystopin utgör sig för att vara utopi men är en illusion, och huvudkaraktärernas uppgift är att rycka undan slöjan och visa dess rätta ansikte.

Idag är tonårsdystopin den mest framgångsrika inom genren. Den skiljer sig från de äldre dystopierna bland annat genom att den ofta genomsyras av hoppfullhet och att huvudkaraktären vanligen är en ung kvinna med extraordinära krafter att synliggöra, revoltera och förändra missförhållanden. I tonårsdystopier kan en också säga att dystopin används som användbar scen där författare kan placera sina karaktärer och sin berättelse för att behandla ämnen som berör tonåringar – könsroller, kärleksförhållanden/romantik, utseendefixering och klimathot.

Länk som visar dystopisk litteratur: http://prezi.com/ixrnzojjcuyp/dystopian-literature/

Flertalet dystopier skrivs idag som triologier. I höst har del 3 av exempelvis Delirium och Divergent kommit ut. Även In the After och Legend kommer i fler delar.

Presentation av nya titlar inom tonårsdystopin

Den femte vågenYancey
Kan liknas vid The Host och The Knife of never letting go. Liknas i recensioner vid The passage och Enders game. Läsnivå: sent högstadium, gymnasiet och vuxen. I skolan kan en arbeta med jämförande analyser av exempelvis Världarnas krig av HG Wells.

Metawars Kampen för framtidenNorton
Läsnivå: högstadiet, för alla som gillar ny teknik.

Spelets fångar Havstad
Ingen dystopi, men SF för den som vill börja nosa på dystopier.

Varma kropparMarion
En kärlekshistoria likt Romeo och Julia och en kritik mot konsumtionssamhället. Förslag för lärare: diskutera och ta upp frågeställningar om vad det är att vara människa.

In The After Lunetta
En överlevnadshistoria, samhällskritik. Förslag för lärare: hur rustar vi oss för katastrofer? Diskutera överlevnad och dagens sårbara och utsatta teknologisamhälle. Även frågan vad är ett samhälle? Vad håller samman samhällen? Hur bygger vi samhällen?

Legend –  Lu
En revolt, en kärlekshistoria. Förslag för lärare: Här finns ett tydligt klassperspektiv med ett samhälle där du som individ i detalj visar din sociala tillhörighet och position i allt från minsta lilla knapp till belysningen av ditt bostadsområde.

Vi pratade även kort om företeelsen fan-fiction, och berättade om sajter där fans kan fortsätta berättandet/romanerna. De stora ungdomsromanerna, som till exempel Harry Potter, Twilight och The Hunger Games har en mängd fanfictions. Den största sajten är https://www.fanfiction.net/.

Vi tog även upp explosionen av självpublicering på nätet (speciellt amerikansk utveckling). Kelly Link är en av de första författare som publicerade sina verk på egen hand (Small Bear Press). Det finns flera orsaker som förklarar fenomenet och att många av dessa självpublicerande författare blir “stora namn”: det låga priset på romanerna, tilltalande omslag, de har ofta lätt igenkännbara intriger och karaktärer, uppföljare kommer i snabb takt och direktkontakt mellan författare och fans etableras.

Till bokträffen om dystopier skulle vi alla läsa en novell i samlingen Pretty Monsters Askungeleken och andra berättelser av just Kelly Link. Berättelsen Surfaren valdes ut då den har ett dystopitema och lämpar sig väl att läsa högt med sitt enkla språk. Flera av lärarna tyckte dock att språket var alltför oinspirerande för högläsning. Om en ändå vill försöka att använda novellen i skolan så finns det flera intressanta frågor att ta upp. Novellen innehåller ett intressant omvänt politiskt perspektiv mellan Costa Rica och USA .USA är ett u-land och alla vill emigrera till Costa Rica som är ny stormakt. Jämför med vuxenromanen World War Z. Det går också att arbeta med illustrationerna i boken om en vill prova på det istället, prisbelönte Shaun Tan har illustrerat.

Äldre titlar inom tonårsdystopin som vi vill rekommendera

Uglies, Pretties, Specials och Extras (finns även på svenska) – Westerfeld

Det händer nu (Det närmsta en svensk samtida tonårsdystopi vi kommer.) – Nordin

KaostriloginNess

HungerspelenCollins (Den tonårsdystopi som skapade ett nytt massmedialt intresse för dystopin som litterär genre.)

2 svar till “Bokträff om dystopier – här kommer boklistan”

1. Tack för en fantastisk sida, med oerhört bra tips på ungdomslitteratur. Har just sträckläst ”fjärde riket”, efter tips på er sida, och startar terminen men den, i min nia. Hoppas ni fortsätter tipsa, länge, länge. Enormt bra boktips, och så bra presenterade. Tacktacktacktack !

2. Hej Nina!

Tack för dina uppmuntrande ord. Extra roligt att höra eftersom det är första gången vi provar det här konceptet med fysiska bokträffar och efterföljande blogginlägg.

Vore väldigt roligt att höra hur det går med Fjärde riket i din klass. Om du arbetar i Göteborg har du möjlighet att anmäla dig till någon av bokträffarna i vår.