Arrangemang

Bokstartare besöker Bergsjön och Gårdsten

Publicerat 28 april 2015 | Av |

I mitten av mars i år drog Kulturrådet igång pilotprojektet Bokstart. Projektet är en nationell satsning för små barns språkutveckling, och först ut är delar av Bergsjön, Gårdsten, Landskrona och Södertälje.

Personal från lokala folkbibliotek gör hembesök hos familjer då deras barn är 6 och 12 månader. Vid besöken överlämnar ”bokstartarna” bokgåvor och ger tips om hur man kan stimulera de små barnens språkutveckling.

Kulturrådets avsikt är att Bokstart i framtiden ska finnas över hela landet. Men först ut är delar av Bergsjön, Gårdsten, Landskrona och Södertälje.

– Det här är något helt nytt för oss, säger Gertrud Widerberg lokal projektledare i Göteborg, så visst kändes det pirrigt. Men nu, efter några veckors besök, tycker vi att vi har världens bästa arbete. Äntligen får vi satsa på de första och viktigaste åren för språkutvecklingen! Och så många fina familjer vi får träffa!

Vill du veta mer om projektet? Vi svarar gärna på frågor men kan inte erbjuda journalister att följa med på ett bokstartsbesök.

Kontakt:

Gertrud Widerberg
Barnbibliotekskonsulent och projektledare i Göteborg
Tel: 031-368 33 19
Mejl: gertrud.widerberg@kultur.goteborg.se

Obs. Barnet på pressbilden är inte med i projektet.