Arrangemang, Facklitteratur

Detalj ur omslaget till Min europeiska familj av Karin Bojs. Albert Bonniers förlag.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Böcker blir musik med Bushwick Book Club

Publicerat 29 september 2016 | Av |

Bushwick Book Club låter en bok inspirera till samtal, musik och text. Med inbjudna artister, scenkonstnärer och författare som tolkar ett och samma litterära verk är Bushwick Book Club en föreställning som måste upplevas. Den 3 oktober är det äntligen dags för höstens första tillfälle. Vi inleder kvällen med en bokcirkel där du har chansen att diskutera kvällens bok – eller bara lyssna och låta dig inspireras.

Konceptet startade i Bushwick i Brooklyn, New York och finns idag – förutom i Sverige – även i New Orleans och i Seattle. Bushwick Book Clubs idé är att låta inbjudna artister läsa en bok, inspireras att skriva något nytt och sedan framföra det live. Sedan 2012 har det ordnats klubbkvällar i Malmö och sedan ett år tillbaka även i Göteborg. Konferencierer är musikern Thomas Teller och författaren Kristian Carlsson, lovordade för sina humoristiska framträdanden där genomarbetad scenkonst blandas upp med spontana uppslag och ingivelser.

Höstens första Bushwick Book Club på Stadsbiblioteket utgår från vetenskapsjournalisten Karin Bojs bok Min europeiska familj – de senaste 54 000 åren. I boken väver Karin samman modern DNA-forskning med sin egen släkthistoria. Idén till projektet kommer från att Karin alltid upplevde sin släkt som så liten när hon växte upp. De rymdes på en kyrkbänksrad och träffades sällan allihop. Hon bestämde sig för att göra ett DNA-test, vilket visade att hon stammar från Europas anmoder Ursula – en istidsjägare som levde för 30 000 år sedan och som 10% av Europas befolkning brås på. DNA-trådarna knöt på så vis ihop Karin med forntidens människor och hon började läsa studier, intervjua forskare och resa runt i världen för att följa sina spår bakåt. Hennes arbete resulterade i  en bok om hennes ursprung och om hennes familj, men också om alla oss andra. Med hjälp av arkeologiska rön och DNA-forskning har hon spårat den europeiska kulturens framväxt jämsides med sin egen genealogi.

Kvällens gästartist är Karin Sandberg, konstnär och musiker verksam i Göteborg. Hon rör sig inom flera olika konstformer och hennes projekt beskrivs ofta som finurliga, poetiska och tankeväckande. Karin är bland annat utbildad vid Akademin Valand i Göteborg och kvällen till ära framför hon ett för Bushwick Book Club specialskrivet verk utifrån Min europeiska familj – de senaste 54 000 åren, i ett arrangemang tillsammans med ljudkonstnären Anders Olofsson.

Vill du vara med och diskutera boken i en bokcirkel innan kvällens föreställning? Anmäl dig i Stadsbibliotekets reception, ring 031-368 34 00 eller på www.goteborg.se/gotlib.