Bokcirkel
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Bibblans Bokslukare 10–12 år

Publicerat 28 augusti 2017 | Av |

Vi läser böcker, pratar böcker och tipsar om böcker. Böcker som får oss att bli glada, arga, ledsna, undrande eller kanske lite darriga i knäna. Och så fikar vi. För att det ska bli roliga samtal behöver du ha läst ut den aktuella boken. Det går självklart lika bra att läsa boken som talbok. Vi samlas vid Tellus på barnavdelningen kl 15.55. Kom i tid för vi sitter i ett hemligt klubbrum som det inte går att ta sig till på egen hand.

Anmälan avser alla tillfällen (31/8, 21/9, 12/10, 23/11 och 14/12) och skickas senast måndag 28/8 till: barn.stadsbiblioteket@kultur.goteborg.se. Ange namn, ålder och telefonnummer. Skriv ”Bibblans Bokslukare” i ämnesraden.

Till första Bokslukarträffen ska alla ha läst: Försvunnen av Camilla Vagerqvist

Trettonåriga Disas älskade morfar brukar besöka henne varje vecka, men nu är han spårlöst försvunnen. Han är av resandefolket, och om somrarna brukar han ta Disa med sig och gå på luffen. Men så kom barnavårdsmyndigheten och hämtade henne. Disa vet att hon har haft tur, föreståndarinnan på barnhemmet hon nu bor på är snäll. På hemmet bor omhändertagna barn som alla har en ovanlig sjukdom eller är släkt med personer av ”fel” ursprung. Men det står snart klart att den otäcka Mickel Falsum från Rasbiologiska institutet i Uppsala vill använda barnen i sin forskning. Men kan institutet också ha något att göra med morfars försvinnande?