Arrangemang
Evert_Taube_Wikimedia Commons

Wikimedia Commons.

Att synas eller inte synas

Publicerat 18 oktober 2011 | Av |

– är det frågan? Har Vladimir Majakovskij och Evert Taube något gemensamt? Ja, båda skrev poesi och båda är konstnärligt gestaltade på Stadsbiblioteket. Medan Majakovskij fortfarande är synlig är Evert Taube dessvärre osynlig. Blir du nyfiken och vill veta mer?

Ta chansen då att vara med på en rundvandring på Stadsbiblioteket där vi presenterar konsten som finns utplacerad på de olika avdelningarna och strax utanför biblioteket. Vi kommer att prata om både synlig och osynlig konst. Dessutom presenterar vi bibliotekets olika avdelningar och ger tips på bra böcker som anknyter till konsten.

Skulpturen ”Futuristtåget” som är konstnären Anders Åbergs hyllning till poeten Vladimir Majakovskij är ett av de konstverk som finns på Stadsbiblioteket. En mer passande placering än vid Poesihörnan på den skönlitterära avdelningen kan man väl inte tänka sig? ”Futuristtåget”, som består av två järnvägsvagnar, är fullt av politiska slagord på ryska – dock med en del språkliga felaktigheter. Slagorden är uppmaningar till de arbetare på den ryska landsbygden som Majakovskij sökte upp för att bland annat sprida manifestet ”En örfil åt den allmänna smaken” – ett manifest förespråkande den ryska grenen av futurismen. Manifestet skrevs 1912 .

Konstnären Anders Åberg, f 1945, har sedan 70-talet arbetat med skulpturer och måleri – ofta med ett politiskt budskap. Inspirationen kom till en början från 60-talets popkonst. Han har gestaltat kåkstäder i Rio de Janeiro och ödehus i Norrland och också varit med och målat i tunnelbanestationen i Solna – två kilometer måleri tillsammans med konstnären Calle Björk. ”Futuristtåget” visades första gången på Galleri Glas i Stockholm i mitten av 70-talet. Då fanns en tredje vagn på tåget; numera finns bara två. Kanske den förlorade vagnen försvunnit ut i den oändliga rymden av poesi (och annat) som omger oss? Om människan och konstnären Anders Åberg kan du läsa i en förträfflig bok där en rad levnadskonstnärer porträtteras, nämligen Livskonstnärer och projektmakare av Gert Nilson. Förutom Åberg finns bl.a. ett avsnitt om Lars Vilks.

På avdelningen för musik och konst stod tidigare en byst föreställande Evert Taube. Nu är piedestalen tom – bysten stals i somras till vår stora sorg.

Bysten var modellerad av Astri Bergman Taube (1898-1980 ) som var konstnär men som, enligt dåtidens gällande förutsättningar, inte fullt ut kunde ägna sig åt sitt konstnärskap. Hon var ju hustru till Evert och förväntades ta hand om honom och sin familj i första hand. Men på lediga stunder modellerade eller målade hon – hon var mästerlig i konsten att utnyttja tiden. Ibland arbetade också Astri och Evert ihop – han skrev dikter och Astri illustrerade. De hade också gemensamma konstutställningar – Evert skapade ju inte bara musik utan också konst i form av måleri. Han var dessutom författare till en rad böcker.

Astris pappa var Herman Bergman, som drev ett konstgjuteri i Stockholm. Dit kom den tidens skulptörer för att gjuta sina verk i brons. Astri hade Carl Milles som gudfar och fick stöttning av honom i sitt skapande. Hon studerade konst i Paris men efter giftermålet med Evert var hon alltså tvungen att sätta konsten i andra hand. Om Astris liv och konstnärskap kan man läsa i Pia Schmidt de Graafs mycket fina biografi Astri Bergman Taube – ett konstnärsliv.

Välkommen alltså till Stadsbiblioteket lördagen den 22 oktober kl. 14. Samling i receptionen på entréplan. Ingen föranmälan och det är gratis!

//Ulla-Britt Wendel, bibliotekarie på Stadsbiblioteket och bokbussen